Web design vs html coding..

Assalamualaikum wbt,


Isnin (19 Zulkaedah 1429h) - Moga Allah swt sentiasa merahmati semua umat manusia di seluruh alam. Sesungguhnya tanpa redha dan rahmat Allah swt, tak dapat aku bayangkan mcm mana hidup ni. Setinggi-tinggi tahniah jugak aku ucapkan kepada para tetamu Allah yang sudah mula berkumpul di tanah suci, moga kalian semua mendapat haji yang mabrur.. amin...





Aku masih terfikir-fikir desing web portal aku tu.. tapi benda tu rumit. Aku perlu faham html code, java script untuk aku design. Ada jugak aku tanya Mr G, tetiba dia mengigatkan aku sesuatu dan tentang seseorang...


Apei: weh.. aku dah nak muntah dah tengok benda ni (nak buat flashing dengan html code)
Man: em.. kita perlukan kepakaran seseorang aku rasa.. kau dah try tanya kijel?
Apei: ha'a mcm mana dia leh terlepas dari senarai talian hayat aku ni...


Kijel - sepupu aku, kitorang panggil dia 'raja top'.. mcm mana dapat nama tu nanti arr aku citer. dia sejak dari sekolah lagi banyak menghabiskan masa kat depan computer, sampai bapak dia terpaksa menghempas computer pasal dia tak nak pi sekolah. Kemudia dia sambung pelajaran dia pun dalam bidang computer, di sana (kolej) dia yang mengajar cikgu dia pasal computer.. sebab dah boring pasal asyik kena ajar cikgu ajer, dia pun berenti kolej. Soal web desing, html code dan hack meng-hack system ni.. memang dah kerja dia dari dulu lagi... sekarang bertugas sebagai seorang penjaga parking keter di dayabumi. Kijel.. hehehe.. aku ada job untuk kau!!!


Man: Tak per, kijel tu nanti aku contact.
Apei: Kau nak pakai hacker ke?
Man: Nak buat aper?
Apei: Mana tau nanti future requirement. Saje nak try web security...
Man: Tak payah dulu arr...
Apei: Kalau kau nak aku ada kawan, buyong!


Buyong - Sorang lagi kawan aku yang sangat jahat perangai nyer... kalau dia cerita kat aku pasal computer, sepatah haram pun aku tak paham. Mungkin sebab kepakaran dia ialah mengodam dan menjahanamkan system orang lain. Menghantar virus kepada orang yang dia benci melalui email tu dah kira mcm hobi! Dia ni tak mendapat pendidikan formal pun mengenai computer ni, cuma minat dan belajar sendiri2 aje.. satu petang lepas main bola tahun lepas, buyong penah tanya aku, aku ada account maybank tak? aku ngan muka sardin cakap..ada pasal gaji aku kat situ.. esok harinya buyong mintak aku halalkan 20sen yang dia curik dari account maybank aku! Lihatlah kejahatan buyong, merompak 20sen dari accout maybank aku hanya melalui maybank2u. Mcm mana dia buat, dia tak nak bagi tau!! Sekarang bertugas sebagai penjual buku-buku agama di puduraya. Jgn tertipu dengan wajah buyong, dia kelihatan alim, tapi AWAS!!


Aku rasa soal web design aku tak payah risau sgt. Mungkin kijel boleh tolong sebagai penasihat, Buyong pun mungkin leh tolong jadi penasihat merangkap penyebok.


Cuma satu lagi, input web portal tu.. apa aku nak buat?


apei - budak kampung

Comments

Fakhzan Marwan said…
hahahhaha...best baca entry nih..sungguh jahat si buyong itu yer...mencurik 2 kupang...soh dia pulang kan balik...soh soh soh...hehehheheh
dia tak pulangkan balik tapi dia belanja saya air suam masa lepak kat kedai mamak!

Popular Posts