Thursday, April 9, 2009

shamsuri bin mehat!

Assalamualaikum wbt,

Pulang dari pasar malam, jam di tangan 9.30pm... truutthhhh.. hp nokia 3310 gua berbunyik..

"hallloooo sapa sana cakap?"
"ni gua sham.. gua call pakai talipon opis ni. dalam sejam lu jumpa gua kat mamak semalam.. duit lu dah ada"
"ha duit gua? dengan pantas.."

*****************
shamsuri bin mehat ialah budak sekolah gua masa tingkatan 3 dulu. shamsuri bin mehat sgt hebat dalam acara sukan kampung seperti guli, layang-layang, baling-susun slipar dan galah panjang. cinta shamsuri bin mehat terhadap sukan kampung begitu mendalam dan beliau telah mengambil keputusan untuk mendalami ilmu sukan kampung sehingga beliau berhenti sekolah setakat tingkatan 3. Dua minggu lepas gua terjumpa shamsuri bin mehat di pasar malam cheras perdana. gua sgt kagum dengan penampilan shamsuri bin mehat, sgt berbeza.. kuku tidak lagi hitam, muka pun dah putih tak ada jerawat, dan paling gua kagum shamsuri bin mehat dah pandai pakai minyak wangi.. giler! lagi buat gua terkejut shamsuri bin mehat kini memandu BMW5series.. dasat bukan? yer memang dasat... gua bertukar-tukar no talipon.

Kemarin gua call shamsuri bin mehat, lepak kat mamak dan gua tanya mcm mana dia boleh jadi kaya..

shamsuri: gua ada rahsia.. tapi lu jgn citer kat orang lain.. gua ada kenal sorang brader tu.. dia boleh tukar duit lu dari sikit jadi banyak.. kalau lu nak duit juta-juta pun gua boleh tolong.. lu pun bukan orang lain..orang kampung gua gak..
apei: bunyik mcm tahyul..
shamsuri: tahyul ke tak.. lu tengok la keter gua.. kau pun dah naik tadi kan.. best tak?
apei: chilakak, berapa modal kalau gua nak jadi kaya lebih dari lu?
shamsuri: mcm ni, gua bagi lu test dulu.. lu bagi gua seratus, pastu esok gua pulang balik kat lu duit yang dah 'beranak'..

gua mcm kena pukau jer.. terus gua selok poket bagi shamsuri bin mehat duit lima puluh ringgit 2 keping..

*********************
malam semalam, demi duit, gua telah melanggar prinsip 'janji melayu'.. gua sampai 10 minit lebih awal dari sepatutnya..gua tengok shamsuri dah terjegat..

"sorry arr gua lambat" (walaupun gua tau gua awal)
"lu awal ni brader.. duit punya pasal cepat ajer lu ek!"
"mana?"
"dalam sampul surat ni ada duit lu. syaratnyer jgn bukak selagi lu tak sampai kat rumah. kalau tak nanti tak jadi"
"perhhh.. tebal nyer.."
"kan gua cakap gua tak tipu lu.."

setelah belanja shamsuri bin mehat makan chiken chop, gua pun pulang dengan riang..
sampai di rumah, terus gua bukak sampul surat tu..masih terbayang-bayang lagi kata shamsuri bin mehat "kalau ikot pengalaman gua, kalau tebal-tebal mcm ni tiga ratus ribu tak lari ni!" senyum gua sampai telinga..

lepas bukak sampul surat tu gua jadi auto baran, ada sepucuk surat dari shamsuri bin mehat untuk gua..

"ini balasan pasal masa sekolah dulu lu rembat awek gua! amik lu 300,000 rupiah ni! yang benar shamsuri bin mehat (driver dato' Y)"

binawe lu shamsuri bin mehat!

apei - budak kampung

11 .:

qishie said...

kakakakakakaka....


lawak2...
nak lagi duit rupiah?
mai sini..stok banyak gak ni.

huhu

arfahadnan said...

huahuahua..

ko ingat senang2 ke nak dapat duit tanpa berusaha..

perompak pun berusaha tau..
berusaha utk merompak..
berpeluh ketiak gak tu..

n a d e a said...

hahahhahaha ;)
gelak guling-guling

mrblind said...

ceh..pasal awek pun mahu gaduh ke..hahaha

Cik_daya said...

heheheh..

lawak jek

Elsa Soraya Othman said...

pergh, kejam punya shamsuri bin mehat. hahahha.

mEiZ AraNda said...

heheheheheh
adus apa laa abg nie....;)

gelak giler da orang kat opis nie...

hehehhe
suka2 jer nak wit free ye..
repot kat Pn. Marlina kang baru tau

joegrimjow said...

hahaha
cet
ingtkan dapt btol
baru berminat

Jard The Great said...

apsal hang mudah tertipu nih.. ahahaha.. lawak seh..

Monkey D Luffy said...

akhirnya ko tertipu... kakaka

paiseh said...

baru rupiah.. kalu dolar zimbabwe mau seguni da pikul.
hahahahahahaa...!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...