cukai pendapatan, wakil rakyat, tv3 dan lopak air

Assalamualaikum wbt,

30 April gua dah langsaikan hutang-piutang gua dengan kerajaan. Marbawi, lu tak payah nak sms gua lagi suruh hantar borang tax. Menyampah betol gua nengok. Gua dah e-filling dah!

Walaupun gua seorang pembayar cukai yang baik, tak pernah kelepet (tipu) dalam mengisi borang cukai, walaupun cukai gua mencecah banyak angka gua membayar dengan pasrah melalui maybank2u tapi sampai hari ni gua tak tau aper kerajaan buat dengan duit cukai yang gua bayar? (saper tau tolong kasi tau gua!). Dulu masa sekolah, gua telah dipahamkan oleh cikgu rosli yang mengajar mata pelajaran perdagangan, beliau berkata duit cukai yang di bayar oleh masyarakat akan disalurkan untuk membangunkan insfrastruktur seperti sekolah, balai polis, balai bomba, bayar gaji/elaun polis supaya mereka lebih rajin buat 'road block' supaya jalan menjadi lebih sesak, buat jalan dan membuat projek-projek 'gajah putih' yang lain.

Dan sampai hari ni jugak gua masih tak paham-paham dah dekat setahun setengah gua duduk cheras ni apersal lopak depan simpang rumah gua tak bertampal? Takkan gua nak panggil tv3 baru wakil rakyat nak turun buat-buat amik cangkul tampal lobang? cilakak. Duit cukai gua lesap, wakil rakyat gua tido, tv3 berita dah mcm sampah hari-hari merapu, tayar keter gua pulak tiap-tiap bulan nak kena buat 'balancing' pasal langgar lobang yang dah besar mcm swiming pool! semua tak boleh harap.

apei - budak kampung

Comments

antusabun said…
Bila lu dah jerit dalam blog, harap2 tension lu berkurangan ye
arfahadnan said…
marah benor nampak nyer...
sabo yer..
kalau ader wakil rakyat yg baca blog ni mesti sat gi dier datang..
pura2 pegang cangkul..
haih..
@tune® said…
mane duit rakyat??
kite kene perjuangkan!!!

adekah ke vekesen menteri??
kikikiki
Jard The Great said…
aku pon tatau.. huhuhu..
sharamli said…
len kali tgk la berita tv2...
mrblind said…
hah..sapa suruh gaji mahal-mahal..hahaha
eliza said…
kesian kat tayar kereta ko..huhu
ermm..mana ekk pergi duit tu?..jom cr..
citahrudin said…
hah..dh sound kat ahli majlis? kdg2 pbt pun ye tak ye je amek action atas report2 org ni..

p/s : disyaki tokey kedai tayar tu r yg saje2 r meng'up-grade'kan diameter lopak tu.. hahaha

Popular Posts