Thursday, May 21, 2009

Raja Fatin Farhana

Assalamualaikum wbt,



1995, Darjah 6 Berlian (kelas no 1)

'Awak nak coklat ni? saya beli untuk awak kat koperasi tadi' tanya raja fatin farhana raja azlan kepada gua.

'eh tak perlah, dah kenyang makan nasik lemak kat kantin tadi'

'saya buang ajerlah'

'eh jgn bazir. bagilah. tapi nanti kat rumah baru saya makan'

Raja Fatin Farhana, budak kelas gua, juga yang ter-cun di seluruh darjah 5 sekolah gua. Anak orang kaya, bapak pakai mercedes benz, ladang sawit ratus-ratus ekar. Gua? pensel pun pinjam kat sopi. Lepas gua dinobatkan sebagai penyerang terbaik dalam pertandingan bola sepak bawah 12 tahun MSSD yang diumumkan Guru Besar dalam perhimpunan, Raja Fatin Farhana secara auto hendak merapatkan diri dengan gua. Maklum saja, gua pelajar yang berjaya dalam bidang pelajaran, sukan dan tambahan pula sejak dari kecil kecomelan gua memang terserlah.

Selain dari coklat, raja fatin farhana juga suka memberi gua hadiah seperti buku cerita orang putih, gameboy, dan kasut bola 6 stat. Orang dah bagi, gua amik jer.. nenek gua cakap rezeki jgn tolak.

Satu hari gua bertanya 'kenapa awak baik dengan saya? suka bagi mcm-mcm?'

'emm tak ada aper, sajer'

'jgn bagi lagi, ajem keling kata awak ni makwe dia'

'eh tak adalah.. semua orang dah tau saya ni makwe awak lah?'

'aper?'

Gua suka berkawan dengan raja fatin sebab dia selalu bagi gua hadiah. Paling best kalau bapak dia balik dari negeri orang putih, dia mesti bagi gua coklat mahal-mahal. Tak main la makan coklat yang sekupang dapat 3 kat kedai akam tu. Gua balik sekolah pun tak payah lagi jalan kaki, naik mercedes benz beb. Permainan gua pun dah bertukar lebih berteknologi seperti gameboy. Aper kelas gua nak join main guli.

*****
1996 - Tingkatan 1

Gua ditawakan masuk asrama. Raja Fatin pun mcm tu. Tapi sekolah lain.

'awak belajar rajin-rajin yer, nanti kita jadi doctor sama-sama'kata Raja Fatin sebelum gua naik kereta sewa untuk ke Pekan sebelum amik bas untuk ke Sekolah Asrama.

Itu kali terakhir gua jumpa Raja Fatin Farhana, cuti penggal sekolah gua tengok rumah dia dah kosong. Ikot cerita nenek, lepas fatin ke sekolah asrama keluarganya terus pindah ke Kolumpor. Hubungan kami terputus di situ.

*****
20 May 2009 - 13 tahun kemudian...

Tesco kajang, sementara Pn Marlina sedang sibuk memilih sayur gua menuju ke rak roti.

'awak nak coklat ni?' Raja Fatin Farhana menghulur bar coklat kesukaan gua.

'oh, terima kasih. tapi, wife saya dah belikan untuk saya'

'awak dah kawin?'

'yer, anak sorang'

'tahniah, anyway ini kad saya. kalau ada masa nanti kita keluar makan ajak wife awak sekali.'

'InsyaAllah'

'Coklat ni untuk awak, saya akan bayar' Raja fatin menghulurkan coklat kepada gua.

'Terima kasih'

'Ok, i got to go, ada masa jgn lupa call!'

gua tengok kad nama tu, Dr Raja Fatin Farhana Raja Azlan. Kini bertugas di sebuah Hospital Kerajaan.

'emmm... DOKTOR.. dia dah tunai janji dia. Gua nak jadi aper? doctor? hehehe' gua tergelak sorang-sorang bila tengok kad tu.

apei - budak kampung

18 .:

antusabun said...

Nostalgik gila citer lu. Terbaik bro..

sharamli said...

cam dlm n0vel p0n ad...hu3...

dy dh kawen ke l0m?asal xtanya?

kira muka xberubah la ni?

KiKi MIkaSa said...

tragis dol citer lu.... "dahulu' kan kenangan terindah...

aper lu rase yerk biler lu jumpa dier balik?

Sulela said...

Nostalgia coklat la neh ek Apei...hehehe.

apei said...

antusabun - perrhhh...

sharamli - muka gua tetap cute mcm dulu kot.

kiki - terkejut pasal lagi cun dari masa kecik2 dulu..

sulela - hehehe.. shhh..

Liliyuli said...

pergh! drama superb la lu bikin..wa teruja!

Monkey D Luffy said...

hehehe

dah bukan jodoh

paiseh said...

sedap juga lu punya blues...

Basuh Baju said...

gua suka!

Ahkak said...

Ahkak pun suka n3 ni... Dia dah kawin lom? Ntah2 dia tunggu ko lagi kot? huhuhu

@tune® said...

13 tahun..kalau lengkapkan 15tahun konfem die pon da kawen....

CHEDEM said...

Kalo aku pun senyum meleret...

arfahadnan said...

ngeh~~
nostalgia giler..

Saichou said...

kecik2 dh pndai cintan cintun....
nostalgia betul..erm sedih+terharu pun ade ni.

Yot | is | Yati said...

syahdu pulak tetibe rasa cite ni. nostalgik. macam dalam drama cerekarama la plak. ngehngehngeh

apei said...

liliyuli - perhh tapi drama politik perak lagi superb..

d luffy - mana tau akan datang? hehehe...

paiseh - tu baru blues ringan.

basuh baju - lu suka saper?

ahkak - semalam call dia, belum kawin. katanya sibuk keje tak ada masa.

tune - dia kata lepas pencen baru nak kawin.

chedem - lu memang, bab pompuan laju jer..

arfah - itu baru aku citer sorang dari 15 yang aku pernah ada. hehehe..

saichou - mana ada cinta. kawan ajer..pandai la lu..

Yot - perhh.. mcm cerekarama..

Lina said...

baik kate filem hindustan..tp terpisah kerana bersekolah..bkn laragan keluarga..hahahahahah
pandai2 jek aku ek..huhuh

eiza in the house.. said...

nie za baca novel ker kisah benar nie bro...ngeh3..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...