mohd naim

Assalamualaikum wbt,

Amaran: Sebab rajin gua tulis panjang sikit. Tapi tak payah komen ramai-ramai. Nanti Dr Mahathir kecik ati.

Satu petang yang cuaca cun mcm duduk kat eropah pasal baru lepas hujan sekitar pertengahan Febuari 2009. Time mood main bola baru nak mari. Puan Marlina dengan mesra menegur gua dari dapur.

'Abg, tolong beli kicap ngan roti'

'Tak boleh, hari ni ahad, kedai tutup. Lagi pun abg nak main bola ni. Black cakap kalau abg tak main bola rumah kita kena bakar mlm ni' gua cuba menakut-nakutkan.

'pegi kedai 24 jam yang nama 7e tu bukak. Beli dulu pastu main laa'

'alaa baru abg ingat minyak keter dah abis!' gua cuba bertindak licik

'suka hati laa.. kicap dah abis. nanti jgn cakap tak selera makan pasal tak ada kicap!' puan marlina mengunakan alasan kicap untuk mengugut gua. Gua tewas!

*****

Pasaraya Oriental. Gua mencapai kicap dan roti. Mood gua memang dah down pasal time main bola dah lari skit. Time nak bayar tengok muka casher pulak tak cun buat mood gua lagi down. Kalau emosi tak tenteram macam mana gua nak score sampai 3 bijik petang ni?! elok time gua nak bayar, sorang budak kecik potong line terus pi kat budak casher yang tak cun tadi.

'kak roti ni berapa ringgit?' sambil memegang roti coklat jenama gardenia yang harga rm1.30.

'satu ni harga singgit tiga kupang' jawap casher yang tak cun. Budak tu kembali meletakkan roti di atas rak dan terus berlalu. Selesai bayar harga roti dan kicap, gua pecut ke kereta. Ternampak budak tadi berdiri tercegat tepi kereta gua sambil mengira-ngira beberapa keping duit syiling.

'nak beli aper' tegur gua

'nak beli roti encik'

'kenapa letak balik roti tadi?'

'duit tak cukup. ada 80sen ajer'

'nama adik aper?' tanya gua


'mohd naim' jawap naim ringkas.

'mak ayah mana? Duduk mana?' gua syak budak ni lari dari rumah tido kat cyber cafe

'mak dah tak ada, ayah kerja. Saya duduk kat rumah teres depan sana'

'adik nak roti aper? abg belikan'

'tak per encik. tak payah. nanti ayah marah'

'jgn degil. abg tempeleng karang!'

Gua bawak semula budak tu ke Pasaraya Oriental dan biarkan ajer dia amik roti aper dia nak. Selesai bayar gua hantar naim balik rumah. Dalam kereta sempat gua sembang dengan dia. Naim budak berusia 10 tahun, badan kurus, pakai baju lusuh. Tapi belajar bagus, pengetahuan
am pasal bola pun boleh tahan. Paling gua kagum pasal dia wakil sekolah main takraw ngan bola. Tengok muka pun gua tau budak ni jenis sukan punya kaki. Muka garang sama mcm gua!

'mana rumah?' tanya gua

'tu encik yang pagar kelabu tu'

'saper ada kat rumah?'

'saya ngan adik ajer'

Gua sempat masuk rumah naim jumpa adik dia. Betol sangkaan gua, dia orang susah. Rumah pun tak berapa terurus.

'malam karang nak makan aper?' tanya gua

'ni ada roti yang encik beli ni'

'sikit sgt tu, takper malam nanti abg hantar makanan. Bini abg masak sedap. Tambah plak ada kicap yang abg beli ni'

'eh encik dah kawin? saya ingat sekolah lagi. Nampak muda' gua senyum ajer pasal gua tau budak-budak tak pandai menipu.

'ok abg balik dulu. nak main bola. nanti malam abg datang!'

'Terima kasih banyak encik, nanti ada masa ajar saya skill kaki laju yang mcm ronaldo tu boleh?' kata naim

'no hal, tu budak-budak mcm kau pun boleh buat!'

*****

Gua terus pecut ke padang. nasib baik kutu semua baru nak pakai kasut. kalau tak malam nanti tak pasal bomba kena kerja overtime sebab Black bakar rumah gua. Patutlah Black beriya suruh gua turun main, rupanya awek dia datang tengok dia main bola. Menyedari hakikat itu, gua main biasa-biasa aje. Kutu lain pun gua tengok mcm banyak bagi chance kat Black tunjuk skill. Pas bola pun cantik-cantik biar black boleh score. Tapi macam cilakak jugak main, sebijik pun tak boleh nak score. Terpaksa gua yang kena score.

Sampai rumah, gua cerita ngan puan marlina kejadian mohd naim. Dia pun setuju gua tapau sikit nasik buat hantar kat naim dan adiknya dengan syarat beliau nak ikot sama. Mungkin puan marlian takut gua gunakan alasan nasik sebagai cara untuk keluar pada waktu malam dan bergembira bersama ajed, buyong, black, dan kutu-kutu lain di kedai mamak.

Sampai di rumah mohd naim, gua tengok rumah gelap-gelita. Gua bagi salam. Mungkin diorang tertido gua pikir.

'Assalamualaikum.....' 4-5 kali gak gua bagi salam. Last-last pakcik sebelah rumah yang keluar.

'carik saper dik?' tanya pakcik sebelah rumah naim

'nak hantar makanan ni kat naim'

'naim?' tanya pakcik tu lagi

'naim yang dok sini la.. baru petang tadi saya hantar dia'

'adik salah rumah kot?' tanya pakcik tu lagi. siap buat muka kerut.

'eh tak laa ni la rumah nyer..' muka gua pun dah naik kerut gak.

'adik, rumah ni memang kosong dah setahun lebih tak ada orang duduk. Orang yang duduk sini dulu pun cina. mana ada naim!'

*****

Dalam perjalanan pulang, puan marlina cakap 'dah agak dah!'. Pendek tapi penuh makna.

'Tak percaya dah laa... nampak kesan tanah dari slipar naim tu ada lagi atas karpet alas kaki kereta'

Puan marlina senyap. Kepala gua masih lagi tertanya-tanya saper naim?

apei - budak kampung

Comments

Saichou said…
ish biar betul??
mula2 baca kelakar, pastu ade sedih tp bila ending, naik seram lak...huhu
hahahahahah hantuuuuu...larikkkkkkkkkkkkkk.. ehek....
Jard The Great said…
citer hantu?? ehehe
atle ♥ waT¡e said…
malaikat dtg menyamar..uji manusia..nk bantu ke tak..
huwaaaaaa. serius twilight zone gila. ho ho. mcm jumpe lailatul qadar la pulak ek.
mulan said…
iskk.
mcm cerite er er er ..
seram tooi..
ape2 pun bersyukur si naim tu..
dpt roti..
kalo org lain maybe die buat tak th je
sharamli said…
mimpi k0t..cer s0h puan marlina sekeh skali..k0t2 sedar balik
redSeptember said…
biar betik!

ni cerita betul ke cerita hang buat2 ni apei? jangan hang ona kat sini pulak.

ceq nak percaya dah ni....

betul ke tak neh?
qishie said…
mungkin naim tu mangsa penculikan..huhuhu
CHEDEM said…
Siut jer...gi mandi bunga.
arfahadnan said…
ermm...
aku rasa dier merempat.. tumpang jer umah tu kejap tanpa pengetahuan org lain..


entah...
mEiZ AraNda said…
potong la lu bro...
baru best2 sedey2 wa baca.

betul ke dak nie?
mesti ada yang nak memberi pengajaran kat lu ni bro...;)

apepun alhamdulillah..lu papa yg prihatin pada anak2...;)
pijah@hakuna said…
xpe2. jgn piker sgt kang mereng pale. huhu. sape mohd naim ni ek. kalo betui manusia nnti mintak2 jumpa lagi. pastu cekau tewos bwk balik. siasaaaat.
n a d e a said…
uits. kisah benar ke ni?
hmmm.. musykil!
langkasuke said…
kesan tanah dari selipar naim tu lu buat ape?..

jangan macam-macam...
@tune® said…
erm..
kukuh alasan lu nk kuar mlm lepak ngan black hape smua..

padan muka xkesampaian
eliza said…
takpa la..sekurang2nya merasa juga naim mkn roti yg ko blnja..huhu
paiseh said…
kaum badwi si naim tu gua syak.. hidup pindah randah..

Popular Posts