Thursday, June 25, 2009

Nornikmat Bin Selamat

Assalamualaikum wbt,

Malam kelmarin gua makan kat kedai nasik lemak sedap kat kg baru. Tak la sedap pun, tapi orang semua cakap sedap. Hipokrit betol orang KL ni, tak sedap pun cakap sedap. Atau mungkin lidah gua dah terbiasa dengan nasik lemak nenek gua yang jauh lagi sedap kot.

Di kedai nasik lemak gua terjumpa Wan Jendol (Hazwan bin Abu Hassan), dah hensem sikit dari zaman sekolah dulu. Dah pandai buang misai dengan janggut, biar nampak jambu katanya.

Kami bersembang. Cerita lama semua keluar. Pasal gua ngorat awek kat sekolah pun dia citer kat bini gua, cilakak betol. Sampailah kami bercerita tentang seorang kawan lama yang kamcing dengan kami. Nornikmat Bin Selamat nama dia. Gua panggil dia Mat.

*****
Hari pertama perkenalan gua dengan mat di tingkatan 2. Dia menghulurkan tangan. 'Nama gua nikmat tapi jgn panggil gua mat'

'apersal?' tanya gua

'Selalu mat ni orang jahat, gua pun tak paham apersal asalkan nama Mat mesti orang jahat' terang nikmat yang bersongkok hari-hari ke sekolah.

'gua tak paham'

'Ok kalau gua sebut nama kutu-kutu ni pastu lu bagi tau baik ke jahat'

'ok' gua setuju

'Mat rayau?'

'jahat!' jawab gua

'mat pit (penagih dadah)?'

'jahat!'

'mat kilang?'

'jahat pasal suka kacau anak dara orang kampung!'

'mat rempit?'

'jahat, pasal gua pun bekas mat rempit' bekerut dahi gua menjawap. padahal bawak motor pun tak reti

'Lu tengok, semua jahat. Gua tak nak lu panggil gua mat nanti gua pun jadi jahat' terang nikmat lagi.

'Abis gua nak panggil lu apa?'

'Panggil gua NIK. Nampak manja sikit. Kalau lu nak kenalkan gua kat awek-awek pun pakai nama Nik'

'Oklah nik, nama gua firdaus, mak gua panggil gua apei tapi gua nak lu panggil gua
abang ensem. PAHAM?!'

'bodoh..' jawap nikmat, pendek.

Terbahak-bahak Wan Jendol dengar cerita gua berkenalan dengan Nikmat Selamat.

Sejak tu kami berkawan hingga gua masuk universiti dan nikmat ke kolej swasta..

*****

'Lama betul gua tak jumpa dia, call asyik tak dapat. Dia dah tukar nombor ke?' tanya gua kepada Wan Jendol

Wan Jendol hanya tersenyum merenung mata gua.

'Last sekali gua jumpa dia masa korang semua datang kawin gua hari tu laa.. siol betol nikmat rembat lauk pengantin gua. Apa dia buat sekarang? Lu kan dekat dengan rumah dia takkan lu pun tak tau?' tanya gua lagi..

Wan Jendol masih lagi tersenyum tapi kali ni tawar sedikit senyuman dia...

'Wan aperhal ni?'

'Sorry bro, gua lupa bagi tau lu. Tahun ni dah 2 tahun mat tinggalkan kita, dia eksiden seminggu lepas lu kawin' Wan Jendol menepuk-nepuk bahu gua.

'Gua, apis apek, lan jongang, daud penyu dengan 2-3 orang surau lain yang sama-sama uruskan dia sampai selesai. Gua call lu tapi tak dapat, sampai time nak kebumi gua try call pun tak dapat. Last-last gua call adik lu, dia cakap lu kat Sabah. Gua tau apa lu rasa.. sorry bro' sambung Wan Jendol lagi..

Gua termenung, keluar air mata pun tak guna.

'emm nikmat, tuhan lebih sayangkan lu...' bisik gua dalam hati.

*****

'apei, nanti lu dapat anak bagi tau. Gua ada hadiah special untuk lu..hahahahaa' tetiba gua teringat kata-kata nikmat masa hari kahwin gua. Tak sangka itu kali terakhir gua jumpa nikmat dan dia antara rakan-rakan terawal gua SMS lepas Orked selamat dilahirkan. Dialah satu-satunya kawan yang tidak menjawap sms gua dan hari ni baru gua tau kenapa...




















Al-fatihah..















Nornikmat Selamat, Moga rohnya dicucuri rahmat.

apei - budak kampung

16 .:

arfahadnan said...

al-fatihah..
semoga rohnya dicucuri rahmat..

mEiZ AraNda said...

al-fatihah....

tetibe rasa nak nagis baca..
mula2 eapy tetibe neding cedih...

teringat arwah kawan baek sekolah rendah dulu
lama c jumpe

sekali balik ke sana kawan2 kate dia pun da PERGI ...sbb eksiden...;(

innalillah

Ahkak said...

Alaaa.. sedeynye dik... ko buat ahkak nangis! :'(

antusabun said...

Al-Fatihah..
Walaupun gua tak kenal, sayu gua tetap datang. Harap lu tabah bro

citahrudin said...

gila sentap r...

eiza in the house.. said...

sedey yeop...
bru nak kenal..
moga rohnya dicucuri rahmat..
al-fatihah

Jard The Great said...

al-fatihah.. huhu...

CHEDEM said...

kawan suka2,gelak2 senang jer nak cari.Tapi kawan yang waktu susah, reti nak paham kita, kalo nasib nasib jumperla.
al fatihah....

♥chentaMAYA™ said...

0uh!
nak nages hakuh!
al fatihah!

Monkey D Luffy said...

lawak gak si nikmat tu

alfatihah

@tune® said...

sedey bile lambat tahu..
kalau boleh..kite la orang pertama nk uruskan jenazah...tp apakan daya...

Saichou said...

klakarnye nikmat tu, untung apei ade kwn cam dia, but tuhan lbh sygkn dia...

huhu sedihnye baca n3 ni...terasa nk terkeluar air mata ni

moga2 tuhan mcucuri rahmat ke atas roh arwah..al-fatihah.

qishie said...

orang kata ajal maut tak kenal usia.
...

speechless.

alfatihah

mrblind said...

al-fatihah..

daniel afiq said...

delete comment ni aku tak nak orang lain baca

Norzaihan Selamat said...

thanks sebab tulis cerita arwah abang saya,ya ALLAH sungguh aku rindukan ALONG,SEMOGA ROHNYA DICUCURI RAHMAT,,,,AL-FATIHAH...



NORZAIHAN BT SELAMAT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...