Wednesday, June 3, 2009

retro '96 - Pengalaman saya di sekolah asrama

Assalamualaikum wbt,

Amaran: Jangan baca jika anda seorang penghidap *cocorochenism.

Lama tak lama sangat gua kira sekitar awal tahun 1996, time tu kumpulan new boyz belum ada lagi. Tapi kalau XPDC memang tengah hit. Kalau lu tak ada kaset XPDC, lu memang super kodi. Masa tulah gua dapat masuk sekolah asrama. Nenek gua paling bangga, sampai Fuad kampung sebelah pun tau. Tapi masa hari pendaftaran line-up yang eskot gua biasa-biasa ajer. Tak macam budak lain, dah macam rombongan.

Setelah selesai pendaftaran, line-up yang terdiri dari mak, bapak dan adik-beradik gua pun nak balik. Alasan hari nak hujan. Tak logik langsung.

Dorm A1, ada 8 orang. Campur ngan senior tingkatan 3. Perangai sorang-sorang macam gampang. Kalau cakap tak boleh nak baik-baik. Kalau pow biskut gua tak pernah ada belas kasihan. Makan maggi kari kasi tumpah atas katil gua. Lepas main bola stokin sidai kat tingkap. Time prep tido. Curik shampoo rejoice yang nenek gua kasi buat basuh kasut bola. Amik tie gua buat tali sidai baju. Tido berdengkor, ada sesetengah kes tido mengigau cakap jawa. Nenek gua selalu pesan, jgn jadi samseng, belajar rajin-rajin, jgn melawan cikgu, duit biasiswa jimat-jimat. banyak lagi. Tapi sabar gua ada batas.

Gua sekolah asrama 1 penggal ajer. Satu malam seminggu sebelum cuti sekolah, Ashaari Jaafar senior tingkatan 3 satu dorm ngan gua di kejarkan ke Hospital. Gua dah cakap awal-awal, benda lain lu boleh gurau tapi kalau dah sampai letak bangkai lipas bawah bantal memang darah gua menaik semacam. Dengan kayu hoki gua libas lengan Ashaari Jaafar. Lipas dengan gua memang dari dulu tak pernah ngam!

Gua dengar citer Ashaari Jaafar terpaksa pakai tangan kiri masa amik peksa PMR.

apei - budak kampung

p/s: tingkatan 4 gua masuk sekolah asrama teknik. lepas gua citer kat senior tingkatan 5, sorang pun tak berani angkat muka bila selisih ngan gua. Kalau boleh gua tak nak citer tapi adem rono buat gua teringat.

*cocorochenism = fobia terhadap serangga kaler coklat, ada kaki tajam, bersesungut dan boleh terbang (lipas).

14 .:

CHEDEM said...

Sori la bro buat lu terkenang lak. Kalo sekarang lu masih tak ngam lagik ker ngan makhluk tuh.

antusabun said...

perghh.. sampai cacat mamat tu lu kerjakan...

arfahadnan said...

aper sangat lah kan lipas tuh..

ko nih..

redSeptember said...

pei,
mana ada cocorochesim.... hang ni buat ona betul la

namanya ialah: entomophobia

baru betul

macha_sezs said...

hahaha.

bahaya seh fobia ni.

sharamli said...

penakut

Saichou said...

kelakar la...

mEiZ AraNda said...

hehehee
giler garang lu bro.;)

96?wa balu daljah enam lorrrrrrrrrrrrrr.;P

Monkey D Luffy said...

fobia sampai belasah orang?

hahaha

Jard The Great said...

dulu.. aku leh main pijak je kalo jumpa lipas...

skang....

ku dah kena jangkit penyakit itu..

@tune® said...

padan muke senior lu..
sib baik lu xbunuh jer...

mrblind said...

lipas pun takut ke?hehehe

Liliyuli said...

wa pun fobia gak ngan hewan tu..tapi fobia wa setakat jerit sekuat hati dan pecut laju² je..hahaha

Aku... Dia... Kamu.. said...

Bahaya betul syndrome cocorochesim ni ek! Tapi memang amat berguna bila menghadapi musuh!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...