Monday, June 22, 2009

soalan buyong kepada gua.

Assalamualaikum wbt,

lepas main bola dengan team negro, sambil-sambil bukak kasut buyong tanya gua. Entah mana dia dapat akal tanya gua soalan mcm tu 'apersal kau kerja bank? tak kerja bomba ke? JPJ ke? majlis daerah ke? jual goreng pisang ke? apersal mesti bank?'

'pasal gua dah kena tipu...'

*****

1994 - Kelas 5 Berlian. Ajem adalah budak pandai dalam kelas gua. Pengetahuan am pun boleh tahan. Apa yang ajem cakap semua fakta. Kalau cikgu tanya cita-cita, orang lain semua nak jadi bomba dengan polis termasuk lah gua tapi ajem cakap nak jadi Gabenor.

'weh gabenor tu kerja mcm mana?' tanya gua

'kau ni memang bebal, gabenor tu kerja dia rilek jer. Hari-hari sain duit. Gabenor tu orang kaya kau tau tak?' jawap ajem keling.

'lagi apa yang best jadi gabenor tu?' tanya gua lagi tak puas hati. Tak tau pulak gua ada kerja yang lagi best dari polis. Pasal polis boleh tembak orang.

'kalau kau jadi gabenor, kau pergi kedai tak payah bawak duit' terang ajem

'apersal pulak? tadi kau kata gabenor kaya. Ni dah tak ada duit pulak?' tanya gua lagi

'gabenor tu takat pi kedai akam nak beli jajan bawak pen aje. Lepas akam dah kira semua jajan tu dia sain ajer kat kertas surat khabar lepas tu tulis la berapa ringgit kat kertas tu. Itu pun dah laku mcm duit'

'best betol.. aku nak jadi gabenor jugak laaa....' terus mulai hari tu gua menanam cita-cita untuk menjadi seorang gabenor.

*****
Berpuluh tahun kemudian, selepas gua dah kerja bank beberapa tahun barulah gua tahu ajem tipu gua!

apei - budak kampung

12 .:

arfahadnan said...

'Berpuluh tahun kemudian, selepas gua dah kerja bank beberapa tahun barulah gua tahu ajem tipu gua!'

ko lambat pick up ke aper nih..
senang jer member kencing ko..

haih..

langkasuke said...

gabenor maner pegi kedai bawak pen je..
gile hebat ajem kelentong lu..

n a d e a said...

aku xtaw mane satu yg lg sengal. ko ke kawan ko? adehhhhh

Cik Zura said...

ler... kesianlah kat nko...hahahhahah....

Jard The Great said...

ahaha... sengal dua2 budak..

fifa. said...

kene kencing abes.
haha.
;DD

'Aisyah Mahmood said...

ish1000x..harap bersabar..
hoho.. ;D

@tune® said...

cayalah ajem
kene tipu gak die nih

yes!!

mEiZ AraNda said...

hehehhe
terror laa member kamu bro...;)
kecik2 nak jd gabenor tue..perghhhhhhhhhhh...;)

hehehhe

mrblind said...

ceh..mudah tertipu lu ni bro..

eiza in the house.. said...

lurus bendul betul la ko..aku pun nak jadi gebenor jugak la..tp dah tua pulak..huhu

CHEDEM said...

Senang kena tipu la lu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...