Wednesday, December 22, 2010

Four Season Hotel George V Paris - Paris, France.

Assalamualaikum wbt,

Four Season Hotel George V Paris - Paris, France. (FSHG)

Gua mencapai talipon dan tekan nombor '0'...

"Hello house keeping ke? ni saya nak tanya sejadah ada tak?" Gua talipon house keeping hotel FSHG sebaik sahaja masuk bilik lepas checked-in nak buat Jamak.

"Sorry sir, kami tak provide sejadah. Pasal orang duduk sini tak semayang!" Jawap brader house keeping lorat mat salleh. Bunyik pun ada kurang sedap sikit telinga gua dengar.

"Macam mana korang tak boleh sediakan sejadah? aku bayar hotel mahal-mahal sampai euro 1,500 nett per nite, sekeping sejadah pun lu orang tak boleh sediakan?.. Satu lagi ni gua nak kompelin, gua nak lu orang gantikan bibble dalam laci bilik ni ngan Quran. Gua nak Quran resam Usmani. Kalau boleh yang ada baris warna-warni senang gua nak baca ikot tajwid" Marah betol gua time tu. Biasalah orang kaya kena kerek sikit.

"Ok Sir, kami akan sediakan secepat mungkin. Sir, Quran tu nak yang ada terjemahan ke tak payah?" Jawap brader house keeping tadi.

"Tak payah. Orang kaya mcm gua pandai banyak bahasa. Gua paham bahasa arab. Bukan mcm lu. Cakap orang putih pun gagap. Pasal tu lu tak boleh duduk kat hotel mewah mcm gua"

"Ok Sir.. I understand sir" Budak house keeping paham cakap gua.

"Good boy... jgn kecewakan gua. Lagi satu make sure lu tunjuk arah kiblat betol. Sekarang musim sejuk masuk magrib pukul 4 petang. Jangan lambat2 kang tak sempat gua nak jamak asar ni"

"Ok sir, dont worry sir. I'm on my way sir"

Gua hentak talipon kuat-kuat tanda marah. Puan Marlina dari cheked-in tadi hanya duduk di balkoni sambil menikmati pemandangan kota France, udara di luar nyaman dan sedikit sejuk.

"Mengamok betol abg ngan budak house keeping hotel ni..sikit tak reti nak respek orang kaya macam kita ni. Takat gaji dia sebulan pun dah sama dengan harga bilik ni satu malam tau. Nak semayang pun susah. Ni letak bibble plak dalam laci ni. Kalau hantu mak limah datang, ingat laku ke bibble ni? mesti nak kena Quran jugak... Aper lah diorang ni. Tak perihatin langsung dengan pelancong kaya macam kita. Bukan ramai orang kaya yang macam kita ni. Dah la kaya, beriman dan bertakwa pulak tu"

Puan Marlina masih duduk di balkoni menjeling arah gua.

"Bang.. boleh tak jgn nak berangan. Meh sini tolong sidai baju kat balkoni ni. Tak larat nak bongkok-bongkok sangat. Tu talipon Orked tu abg letak balik dalam kotak mainan dia, kang bising dia carik tak jumpa. Tu sejadah dah berlipat dalam almari, pas semayang tutup lampu bilik ni, tidor awal sikit. Ingat esok nak keje"

apei - budak kampung

p/s: salah ke gua berangan jadi kaya?

Tuesday, December 21, 2010

Pandan Indah ke Masjid Jamek

Assalamualaikum wbt,

Semalam gua pi keje naik train pasal malas nak bawak kereta. Dari stesen Pandan Indah ada seorang wanita mengandung 4 bulan. Gua perhatikan ajer perempuan tersebut. Perot dia boleh tahan besar. Walaupun sekadar berseluar dan berbaju blaus. Tapi bentuk tubuh jelas menunjukkan wanita tersebut sedang mengandung.

Apabila wanita tersebut masuk ke dalam train, beliau terpaksa berdiri kerana tiada tempat kosong untuk duduk. Wanita tersebut berdiri mengadap baris kerusi. Disitu ada 2 orang lelaki muda berbangsa melayu, seorang wanita cina, dan 2 orang wanita melayu yang sibuk berbual sesama mereka. Setelah ternampak wanita mengandung berdiri dihadapan mereka, seorang lelaki melayu tadi buat-buat tidor manakala seorang lagi main handpon sebagai tanda tak perasan ada perempuan mengandung di hadapan mereka.

Ding..dong... stesen berikutnya Maluri...

Lelaki melayu yang dari tadi tidor secara tiba-tiba bangun dengan selamba dan turun di stesen maluri. Gua memerhati wanita yang sedang mengandung tadi cuba berjalan untuk mendapatkan tempat duduk lelaki melayu yang baru bangun tadi. Tapi dengan pantas seorang bangladesh lelaki pakai baju shell duduk di tempat kosong tersebut walaupun nampak wanita mengandung tadi sedang berjalan menuju ke tempat kosong tersebut.

Ding..dong.. stesen berikutnya..Hang Tuah..

2 orang perempuan melayu yang sedang dari tadi sibuk berbual bangun dan keluar dari train. Dari wajah wanita mengandung tu gua tau dia dah tak larat nak berdiri. Namun dia masih bersabar. Bangla shell dan lelaki melayu main handpon masing-masing buat perangai macam tunggul kayu. Wanita mengandung cuba mendapatkan tempat duduk yang di tinggalkan 2 orang perempuan melayu tadi. Pun sekali lagi tewas dengan lelaki cina memakai tie dan seluar ketat. Ada satu lagi tempat kosong. Seorang wanita india tua menghampiri tempat tersebut dan tiba-tiba wanita india tua tersebut bersuara...

"Adik duduk sini, auntie berdiri tak apa.. dan memberikan tempat duduk tersebut kepada wanita mengandung tersebut"

"Terima kasih auntie.. saya cepat penat sekarang sudah 4 bulan"

Perempuan india tua sekitar umur 60 tahun ++ hanya tersenyum.

Gua melihat wanita mengandung tadi sambil senyum...

"Aper senyum-senyum.. lenguh tau kaki berdiri. Ni semua abg lah punya pasal bangun lambat kan dah kena pi keje naik train. Esok tak kira, abg cepat ke lambat ke drive jugak"

Mengamok betol Pn Marlina ngan gua semalam.

apei - budak kampung.

Sunday, November 28, 2010

Makan dengan JIWA.

Assalamualaikum wbt,

"Tak sedap dah nasik goreng kat kedai ni" kata gua kepada Pn Marlina sambil kunyah perlahan2 nasik goreng ikan masin.

"Ok ajer, rasa mcm biasa ajer" Jawab Pn Marlina buat muka kerut dahi tanda tak setuju ngan cadangan gua mengatakan nasik goreng dah tak sedap.

"Emm.. air nescafe ni pun dah tak sedap. Tawar. Harga susu dah naik kot?" Gua cuba kompelin pasal air pulak.

"Ok ajer... sama ajer rasa mcm selalu" Pn Marlina tak setuju lagi sambil hirup nescafe tarik dari cawan gua.

"Ke tekak abg ni rasa tak sedap" Gua dah start letak sudu tak nak meneruskan makan.

"Makan ni pun kena ada jiwa, kena ikhlas, baru nikmat tu ada..." Jawab Pn Marlina sambil meneruskan suapan ke-4 nasik goreng ikan masin masuk ke dalam mulut.

Perhhh bisa siol.

apei - budak kampung

Monday, November 22, 2010

kepsi

Assalamualaikum wbt,

Cuti sekolah hujung tahun darjah 4 nak masuk darjah 5. Aktiviti cuti sekolah gua dipenuhi dengan agenda-agenda memancing, main askar-askar pakai pistol ceri, kejar itik dan rembat jambu air kat kebun tok ayah buat bekal rewang naik basikal sambil menuju tempat mandi sungai dan aktiviti wajib adalah main bola petang-petang.

Pagi tu gua dengan Syawal (cucu tok ayah) ada projek untuk carik buluh kat tepi sungai nak buat layang-layang sebagai bahan permainan kami lepas zohor nanti. Baru kami nak memulakan langkah kayuhan basikal, tok ayah sound dari serambi rumah.

"Hangpa nak pi mana pagi-pagi?"

"Nak pi mengaji tok ayah" Jawab Syawal stedy dari atas basikal jipang handle panjang beliau.

"Tak payah nak menipu. Pi mengaji tang mana dok pakai suar pendek ngan singlet. Hang dua-dua ekoq tunggu sat. Ikot aku pi pekan aku nak pi tabung aji"

Sesetengah kutu bila mak bapak atau atok nenek ajak kuar town walaupun pi pejabat pos dah kira seronok abis pasal dapat naik bas sambil tengok-tengok makwe dalam bas. Tapi pada gua, keluar ikot orang tua pi town adalah tidak cool. Banyak projek gua terpaksa dibatalkan atau di pospon ke tarikh lain. 10 minit, tok ayah dah siap dengan baju pagoda, dan pakai kain pelekat ikat dengan tali pinggang hijau orang pergi haji sebagai tempat letak buku tabung haji.

Tok ayah tak ada transport lain selain dari basikal buruk untuk dia berulang ke kebun dan pergi surau. Gua, Syawal dan Tok ayah berjalan kaki sampai simpang 3 dan tunggu kereta sapu untuk ke pekan.

Sampai pekan, di opis tabung aji suasana memang bosan. Sorang makwe pun gua tak nampak selain dari makcik-makcik, pakcik-pakcik dan atok nenek yang nak pergi haji. Orang kerje kat kaunter semua pakai songkok dan baju butang sampai atas. Tak ada sorang pun kelibat kutu-kutu atau mat rock untuk buat teman gua berborak. Syawal memang tak boleh harap, masuk opis tabung haji ada ekon terus terlelap.

15 minit, tok ayah salam-salam dengan orang kaunter tabung aji sambil cakap 'Assalamualaikum'. Maka berakhirlah penderitaan gua di opis tabung aji.

"Tok ayah nak pi kedai depan sat, hangpa nak ikot?"

"Kedai mana tok? kitorang nak pi ngaji ni nanti lambat" kata Syawal padahal nak balik cepat nak carik buloh.

"Moh ikot, tok ayah belanja hangpa makan naa"

Gua melangkah menyeberang jalan menuju kedai dengan papan tanda merah ada gambar orang muka mcm tok ayah tengah senyum kat depan pintu masuk kedai tu.

Setelah 10 tahun gua hidup dan membesar dengan masak tempoyak dan sambal tempe, yer itu kali pertama gua merasa dan mengenal apa itu kepsi (KFC).

**********
"Bang.. ooo abg... aper termenung?! makan ler cepat. Tak selera ke?" Pn Marlina mengoyang-goyangkan tangan depan mata gua. Gua tersentak.

"Emm... tak ada apa.. tetiba dok teringat arwah tok ayah belanja abg makan kepsi masa umur abg 10 tahun. Katanya sebab abg peksa dapat no 1, syawal dapat no 4" Gua tersenyum memandang Pn Marlina kemudian ke Cik Orked yang sedang mengunyah nugget kepsi sebagai hidangan dinner kami sambil senyum-senyum kat gua.

"Untung Orked baru 2 tahun dah merasa kepsi.."

apei - budak kampung

Thursday, November 18, 2010

Tajuk Entry saya pada hari ini ialah ANAK - Sesuai untuk bacaan orang yang dah ada anak.

Assalamualaikum wbt,

Ibubapa adalah antara faktor terbesar dalam menentukan halatuju anak2. berikut ada beberapa tips dari Robert D. Ramsey yang boleh kita jadikan panduan dalam menjadikan anak2 kita antara yang outstanding berbanding rakan sebayanya..selamat mencuba!

1. Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik . - bila anak kita dipanggil dengan nama yang tak baik, atau nama dah baik tapi bagi pulak gelaran yang tak baik, itu akan menyebabkan anak jadi malu dan rendah diri. Dalam Islam pun sangat digalakkan kita bg nama yang baik untuk anak2.

2. Berikan anak anda pelukkan setiap hari - ada kajian yang menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk. Bila kita peluk dia setiap hari esp seorg mak, anak kita tau yang kita sayangkan dia. Dia akan tau kita akan jadi penyokong dia paling kuat. Dia akan sedar bahawa kita sentiasa ada jika dia kurang berjaya. Emosi dia akan terbela.

3. Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang - pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran. Memang la ada masa kita perlu marah tapi jgnla buat muka marah sampai kawan tu takut nak dekat dgn kita langsung. Kesian kat budak. Namanya pun budak...

4. Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan - Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya. Bila tiap kali kita appreciate dia, dia akan rasa nak buat lagi dan nak buat lebih baik lagi. Ini la namanya motivasi...

5. Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan - mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap.
Sebenarnya mereka akan belajar lebih banyak lagi dari kesilapan yang mereka lakukan.

6. Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga - Bila ada masalah eloklah kita selesaikan masalah keluarga yang terdahulu. Kerana, seseorang tu akan lebih tenang kalau takde masalah keluarga. Anak2 perlu diberi keutamaan kerana mereka
sedang membesar dan proses ini akan terus berlalu dan tak akan kembali jadi jgnlah cemarkan keperibadian mereka dengan sikap mementingkan diri kita.

7. Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh - Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban. Ini akan menyebabkan mereka menjauhi kita. Kalau kita tak mau sunyi di hari tua, jgnlah sunyikan mereka pada usia muda mereka.

8. Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap. Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap. Seronok sebenarnya layan bebudak bercakap. Saya penah jumpa dgn kawan anak saya umur baru tiga thn tapi mulut boleh tahan, rasa mcm tak logic je tapi seronok. Ala , mcm aznil Tanya budak tu, Tiger Wood berasal dari mana, pastu budak tu jawab Zoo... untuk kita sendiri, ini adalah satu hiburan yang takleh dibeli di tempat lain.

9. Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya - ada masa2nya mereka akan gundah gulana. Ada masa mungkin diorg berselisih dgn kawan. Ada masa mungkin dia dah tercederakan jiran. Jadi, kita bantulah sedaya kita supaya mereka tidak rasa sendirian dalam
menyelesaikan masalah yang bagi kita kecik tapi tu mungkin masalah mega bg diorg.

10. Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri . Mereka akan menirunya. Jgn kita sendiri kelam kabut bila ada yang menimpa. Jgn kita tunjuk yang kita gelabah. Be cool!! Setiap masalah yang telah Tuhan takdirkan pada kita ada penyelesaiannya. Jadi, jgn gabra2.

11. Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya . Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain.

12. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali - ade setgh budak kene byk kali ajar, baru dia faham. Mcm anmum punya iklan tu..Wardina tunjuk byk kali baru anak dia faham. Anak saya sendiri dalam satu hari ntah berapa kali dia tunjuk kat mata dia suruh saya sebut eye, tunjuk kat telinga suruh sebut ear. Jgn marah sbb kalau marah nnt terbantut la proses pembelajaran dia.

13. Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka . Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri. Bila saya baca ni, rasanya tak salah la saya selalu pimpin tangan anak2 even dalam rumah pun. Bila nak ajak dia bangun je, saya hulur tangan. Even nak kedapur pun untuk bancuh susu.

14. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka - jadilah pendengar setia mereka. Kalau pasangan kita mimpi pun apa salahnya kita dengar. Best hape dengar cerita dari mimpi. Mcm drama tapi takde skrip, takde director, dan takde siaran ulang tayang.

15. Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

16. Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam - biasakan ajar dia salam kita sebelum lena. Cium dahi diorg esp mak nya..mcm cerita omputeh kan selalu dia gi bilik tidur anak n selimutkan diorg.

17. Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna . Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa. Ada masa anak kata papa ni garangla.. tu sbnrnya dia menegur so, ubahla. Jgn jadi too perfectionist pada anak2. nnt mereka rendah diri.

18. Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga. Dan mereka juga akan terasa kurang kasih sayang bila kita mengadap benda lain. Kalau anak2 dah sekolah, biasakan tolong mereka
siapkan kerja rumah, atau kita sendiri bg latihan dan perati setiap hari peralihan dia belajar dari satu topik ke topik. Bantu dia belajar lebih dari yg cikgu dia ajar.

19. Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri. Hoo..seram. tapi ada betulnya. Buatlah sesuatu supaya mereka tak menjauh dari kita. Semoga kita tidak sunyi dihari tua kita.

20. Anak-anak juga mempunyai perasaan seperti anda. hargailah perasaan mereka supaya mereka juga menghargai dan memahami perasaan kita.

apei - budak kampung

p/s: entry ni bukan gua tulis. Tapi ada seorang bernama Juz email ke fb gua sebagai sharing info katanya. Gua rasa boleh jugak gua share kat blog buat2 baca. Tq Juz.

Wednesday, November 17, 2010

Nenek

Assalamualaikum wbt

1999.

"Hari ni apei balik asrama kan? nak nenek dah buatkan sambal goreng tempe. Buat bekal makan kat asrama" Kata nenek kepada gua. Memang kebiasaannya macam tu, ada saja bekal dari nenek.

"Yelah terima kasih nek" Jawap gua.

Gua bukak plastik kaler oren yang dalam nyer ada satu lagi pelastik berisi sambal goreng tempe kemas berikat dengan getah kuning. Selain dari tu ada jugak 1 keping note kaler merah dan 1 keping note kaler hijau.

"Eh ni buat aper pulak ni nek? apei ada duit lah. Hari tu cuti sekolah kan ada tolong Chu Man kupas kelapa. Dia ada bagi upah sikit, lagi pun duit biasiswa ada lagi"

"Amik ajer. Pakai buat belanja. Berapa juta Chu Man bagi kau sampai duit aku pun kau tak nak?" Tak nak nenek kecik hati gua amik jugak duit tu. Gua lipat elok-elok masuk dalam poket baju batik asrama.

"Terima kasih nek, apei balik dulu. Nanti raya haji baru apei balik kampung" Gua salam nenek dan beransur nak balik ke asrama. Perasaan tak best. Perasaan ni akan datang setiap kali gua nak kena balik semula ke asrama. Pada gua asrama adalah sucks! hehehe..

Nenek jarang bagi gua duit, setiap sen yang nenek bagi pada gua sangat berharga.

**********
2010, Seminggu sebelum Raya Haji 1431.

Gua pergi rumah nenek. Hari ni nenek tak macam tahun 1999. Hari ni nenek hanya duduk atas kerusi roda, baring atas katil dan hanya mampu solat secara duduk. Kaki nenek tak macam dulu. Nenek dah tak mampu nak berdiri untuk masak sambal goreng tempe kegemeran gua lagi seperti tahun 1999 dan sebelumnya.

"Nek, nanti raya haji masak lah sambal goreng tempe... dah lama tak makan nenek masak" kata gua sambil bersila atas pangkin. Nenek duduk atas wheel chair sebelah gua. Gua memang rapat dengan nenek sebab gua dibela nenek sejak kecik.

"Macam mana aku nak masak, nak berdiri pun tak larat" Jawap nenek sambil tangan sibuk membilang butir tasbih.

kung-kang-kung-kang macam-macam benda gua sembang ngan nenek. Kat luar rumah gua tengok Puan Marlina sibuk bagi arahan kepada Mr G (adik lelaki gua) sambil tunjuk-tunjuk mangga muda yang harus Mr G kait. Orked pulak sibuk kutip mangga muda yang dah jatuh masuk dalam plastik beg.

"Nek, ni ada duit sikit memang apei niat nak bagi buat belanja nenek" Gua tak pernah bagi nenek duit pasal gua tau nenek memang ada duit. Anak-anak dia orang senang. Rumah sewa nenek pun ada 2-3 buah. Gua tau..

"Tak payah lah.. aku dah tak ada nak tanggung saper-saper. Duit banyak pun nak buat aper. Kau simpan ajer duit tu. Buat belanja anak kau. Esok lusa nak tambah lagi tu" Jawap nenek. Mata nenek tepat merenung tingkah laku Orked di laman rumah.

"Apei niat memang nak bagi ni nek. Ambik ajer lah..."

"Macam ni lah, balik nanti kau singgah surau kita tu, kau sedekah ajer kat sana. Bukan duit yang aku nak.. aku suka cucu-cicit aku ada selalu kat rumah ni. Itu lagi mahal harganya. Betol tak?"

Cepat-cepat gua masuk duit dalam poket "InsyaAllah nek, ada masa apei balik kampung selalu"

apei - budak kampung

p/s: "Nek, duit yang apei niat nak bagi kat nenek tu apei dah bagi kat orang surau suruh buat qorban nama nenek satu bahagian. Dan satu lagi duit 15 ringgit yang nenek bagi dulu tu dah 11 tahun dalam beg duit apei ni... masih terlipat elok macam mula-mula nenek bagi dulu. Terima kasih nek"

Monday, November 8, 2010

Sambutan Hari Depavali

Assalamualaikum wbt,


Sambutan Depavali gua tahun ni adalah yang paling hambar rentetan dari kejadian Pn Marlina kurang sihat pada minggu lalu. Biasalah ibu-ibu mengandung. Jadi disebabkan itu, sambutan Depavali tahun ini adalah sarat dengan aktiviti tengok tivi cerita berunsur 1Malaysia, tidor, talipon Mekdonal suruh hantar burger, tidor, kemas rumah, tengok tivi, cabut rumput depan rumah, lap tingkap, bagi ikan makan, tengok jiran india sebelah rumah main bunga api dan masak meggi. Kesimpulannya gua menghabiskan masa hanya dirumah bersama Cik Orked dan Pn Marlina.

Beberapa rancangan untuk berhibur di sekitar kawasan selatan semenanjung dan Pulau Temasik terpaksa di pospon ke satu tarikh yang akan diberitahu kelak.

Dalam kebosanan gua dirumah, sempat lah jugak 2-3 kali gua membukak blog ni dengan harapan mendapat kekuatan untuk meng-update. Tapi sayangnya, gua kecundang. Baru tulis satu baris, terus tak ada mood. Paling terer adalah percubaan gua yang ke-3 iaitu pada hari Sabtu malam, gua dapat menulis sehingga 4 baris. Kemudian mood untuk menulis hilang lagi.

Gua agak ni mungkin tempias kesan dari Pn Marlina yang sedang berbadan dua. Orang tua-tua kata 'Pembawakan Budak'.

Jadi, di sebabkan 'Pembawakan Budak', gua ingat nak amik keputusan tak nak tulis blog sampai Pn Marlina bersalin kira-kira bulan June tahun depan.

Amacam ok tak?

apei - budak kampung

Thursday, October 28, 2010

Perubahan sikap.

Assalamualaikum wbt,


Kebelakangan ni Cik Orked ada perubahan dari segi sikap. Antara perubahan yang gua perasan adalah seperti berikut:

1- Suka bercerita.
Semalam dalam kereta time perjalanan balik dari rumah Datin Sri ke rumah gua di Cheras, Cik Orked banyak betol bercakap. Macam-macam cerita, cukup dengan gaya dari Otromen sampai ke gaya Upin & Ipin. Corak penceritaan lengkap dengan sound effect dari bunyik siren polis sampai ke bunyik kucing. Tapi sepatah haram gua tak tau aper benda yang dia nak cerita. Gua tengok Puan Marlina ajer yang sibuk angguk-angguk kepala tanda paham walaupun gua tau beliau pun sebenarnya tak paham apa-apa.

2. Suka minum susu.
Biasa Cik Orked akan minum susu sebelum tidor, sekarang ni selain dari time tidor Cik Orked jugak akan mintak susu masa time sedap-sedap gua nak landing tengok berita sambil makan kacang. Time tulah dia sibuk nak mintak susu. "Papa nak cucu (susu)". Tapi bukan minum sangat, gua tengok susu tu lebihnya ke mulut teddy bear atau pun di tuang ke carpet. Kalau tak bagi mula lah nak merajuk.


3.Suka makan suap sendiri.
Sekarang ni style makan semua benda nak suap sendiri, tak 'rock' katanya kalau Pn Marlina suapkan. Tapi tulah kalau dah makan nasik suap sendiri, lu paham-paham ajerlah. Gua tengok kalau lepas makan tu, Puan Marlina kutip nasik-nasik jatuh bawah meja dah sama banyak macam nasik yang mula-mula letak atas pinggan sebelum makan tadi. Tu belum kira soal-soal cedok ikan dan sayur masuk pinggan sendiri. Makan biskut pun macam tu, biskut di patah-patah dan ramas-ramas sampai tinggal habuk dan di taburkan atas rambut. Katanya "Mama, ocit main calji (salji)"


4. Membahasakan diri sebagai KAKAK.
Gua syak yang ni Datin Sri yang ajar. Sekarang kalau citer apa-apa sikit Cik Orked akan bahasakan diri dia sebagai Kakak.

Tapi perubahan pesen suka tanya soklan yang sama hari-hari ni gua memang letih nak layan.

"Papa, bila baby kakak nak datang ni?"

apei - budak kampung

Monday, October 25, 2010

"Ocit doa aper?"

Assalamualaikum wbt,

Pukul 11pm, mata gua dah sedap-sedap nak tidor. Cik Orked pun gua tengok dah start isap jari tanda nak tidor. Kat luar hujan, Cik Orked tak nak tidor kat bilik sendiri. Puan Marlina pulak masih baca buku elektronik berbentuk i-pad. Kalau dah baca novel cinta memang tak boleh kacau. Katanya kalau cerita cinta orang putih lagi sedih dari cerita cinta Lagenda Budak Setan.

Tetiba gua terdengar sayup-sayup di hujung telinga suara Cik Orked macam bisik-bisik ngan mama nyer.

"Yelah, jom mama bawak pi toilet"

2-3 minit kemudian Puan Marlina petik suiz bukak lampu bilik.

"Papa, sorrylah ni anak dara papa nak semayang. Tadi orang semayang dia sibuk nak tengok Spongebob" Kata Puan Marlina.

"Yerlah" Jawap gua.

Mungkin rasa bersalah kat gua, Cik Orked terus duduk dan doa ajer. Tak pulak gua nampak gerak geri sujud dan rukuk yang gua dah ajarkan tu.

Lepas Pn Marlina dah bukak telekung Cik Orked, gua tanya "Naper doa ajer?"

"Cian papa nak lido ecok nak teje (kesian papa nak tidor esok nak kerja)"

"Ocit doa apa?" Tanya gua lagi.

"Ocit loa baby kita lah" Jawap Cik Orked terus di sumbatnya ibu jari kanan ke dalam mulut bagi isyarat dia nak tidor.

Kat luar bunyik cengkerik ngan bunyik hujan dah sama kuat. Puan Marlina masih baca novel cinta-cinta. Gua terus berangan nak jadi Gabenor!

apei - budak kampung.

p/s: InsyaAllah June 2011 Cik Orked dapat adik. =)

Friday, October 22, 2010

Fairus dan teh tarik.

Assalamualaikum wbt,

Fairus ceria di samping teh tarik gelas ke-2. Gelas ke-3 sedang mananti.
Fairus merupakan rakan se-opis gua. Beliau seorang yang suka beramal ibadat seperti sembahyang asar di awal waktu dan bersembahyang Jumaat secara konsistent tak pernah miss.

Selain dari gemar makan pakai tangan, Fairus jugak suka minum teh tarik. Pada beliau teh tarik adalah satu minuman yang cukup mistik.

Semalam lepas semayang asar, gua telah membuat keputusan untuk meluangkan masa bersama Fairus di cafetaria opis gua. Katanya ada berita mustahak hendak disampaikan.

"Tarak hal asalkan lu 'payung' gua punya ice latte" Ugut gua kepada Fairus.

"Deal" Jawab Fairus tegas sambil buat-buat suara serak.

Di cafe, Fairus mengorder teh tarik dan gua ice latte.

"Aper citer?" tanya gua sambil tengok muka Fairus.

"Gua ada permintaan, harap lu tunaikan. Buat kali terakhir!" Kata Fairus buat muka sedih. Bunyik macam orang dah nak mati.

"Lain macam bunyik bro, lu kena HIV ke?"

"Macam ni, sampai opis lu tolong ajar gua macam mana nak main facebook!" Gua tengok muka Fairus macam malu-malu sikit. Mungkin dia masih teringat kata-kata beliau 2 tahun lepas bahawa main friendster adalah lebih sedap dari main facebook.

apei - budak kampung

Thursday, October 14, 2010

kismis cicah milo

Assalamualaikum wbt,



Macam biasa sebelum tidor gua akan minum milo panas cicah biskot. Tapi malam tadi gua minum milo cicah roti kismis. Orked join sekali. Puan Marlina tak join pasal sibuk tengok youtube sambil gelak-gelak. Pada gua makan roti cicah milo sambil tengok berita tv1 adalah lebih 'cool' daripada aktiviti tengok video kelakar dalam youtube malam-malam gini. Betol tak Puan Marlina? hehehe..


Istilah makan roti kismis pada Cik Orked adalah kutip kismis sampai habis dan kemudian roti yang tak ada kismis akan di rejek ke dalam pinggan gua sebagai tanda roti tu dah tak boleh makan dan kemudian Cik Orked akan amik roti baru dari dalam plastik. Istilah makan roti kismis cicah milo pulak pada gua ialah makan roti yang telah di rejek oleh Cik Orked dan di cicah milo.


Entah aperhal malam tadi Cik Orked punya selera makan roti kismis cicah milo dah lari sikit tune nyer. Dah jadi kismis cicah milo.


"Papa, Ocit nak icah lilo" Kata Cik Orked sambil pegang sebijik kismis.


"Kismis tak boleh cicah milo, pasal kismis kecik. Kalau nak cicah jugak kena sekali sama roti" Gua cuba bagi penerangan secara ilmiah kepada Cik Orked.


"Nak ugak.."


"Papa kata tak boleh, nanti tangan kena milo. Milo tu panas. Kalau kena milo panas nanti jari boleh putus" Pendekatan secara ilmiah yang gua beri sebentar tadi tak berguna, jadi gua menggunakan pendekatan yang lebih tegas.


"Oteyyy (OK)" Alhamdulillah Cik Orked paham akhirnya.


Gua sambung cicah roti dalam air milo sambil mata tengok orang baca berita. Orked sambung makan kismis.


5 minit berlalu.. Orked makan dengan tekun. Mata gua menjeling...


Orked kutip 4-5 bijik kismis atas roti, masuk dalam mulut dan terus minum milo. Kemudian kismis dikunyah bersama-sama milo.


"Orked buat aper ni? kenapa makan pesen macam ni?" Gua tanya bunyik tak puas hati.


"Kismis icah lilo ni papa!" Jawab Cik Orked sambil kutip lagi kismis atas roti.


"Budak-budak sekarang memang licik" bisik gua dalam hati.


apei - budak kampung

p/s: Arabella cakap dah macam iklan susu. Kalau ada saper-saper nak offer Cik Orked belakon iklan susu boleh contact pengurus peribadi beliau iaitu Puan Marlina. Harap maklom. hehehe...

Friday, October 8, 2010

Bekal untuk papa pergi kerja.

Assalamualaikum wbt,


Pagi ni gua datang opis angkut beg sandang untuk letak laptop. Gua tak bukak compartment lain selain dari tempat letak laptop.

Sampai opis, gua keluarkan laptop di compartment utama dan bukak compartment kecik belah depan untuk carik pendrive. Selain dari pendrive gua jugak menemui 2 keping roti gardenia yang dah berlobang di tengah-tengah, seketol sudu besi dan jugak beberapa helai daun salad.

Soalan gua pada hari ini ialah:
1- Siapa yang harus bertanggungjawap ke atas kejadian tersebut?
2- Bila barang-barang tersebut di letakkan di dalam beg laptop gua? dan;
3- Mengapa barang-barang tersebut di letakkan di situ?

apei - budak kampung

Thursday, October 7, 2010

TV saya.

Assalamualaikum wbt,

Minggu lepas Cik Orked dah genap 2 tahun. Sikap nakal beliau makin hari makin menjadi-jadi. Gua sendiri pun dah tak larat nak kompelin.

Malam semalam, gua sampai rumah sedap-sedap time berita nak start. Terus duduk atas sofa, capai remot dan bukak tv. Tetiba angin gua menaik satu macam bila tengok lcd tv gua kena conteng dengan marker (permenant). Tak ada orang lain yang gua syak.....

"Orked, saper conteng tv papa?"

"Ocit ampak icak tu uwat (Orked nampak cicak tu buat)" Jawap Orked cuba tak mengaku.

"Jangan tipu papa, cakap betol-betol saper conteng" Suara gua dah kuat sikit. Cuba buat-buat serius.

"Ocit uwat icak tu culuh (Orked buat sebab cicak tu suruh)"

Gua tak nampak ada cicak pun dalam rumah gua, memang tak leh terima alasan pesen mcm ni lepas tv lcd gua kena conteng ngan marker permenent kaler hitam. Gua tarik nafas dalam-dalam, hembus dengan tenang. Gua tengok Orked dah start tunduk, mungkin dah start rasa bersalah. Masa conteng tadi tak plak rasa bersalah.

"Ok tak per..papa bukan marah, papa tanya ajer. Lain kali jangan buat lagi nanti papa cubit tangan tu!"

Gua jeling-jeling kat dapur, Puan Marlina angkat tangan kanan bagi signal suruh gua pukul bontot Ocit. Gua geleng...

apei - budak kampung

p/s: Sebelum tidor.. "Apersal tak pukulkan sikit tangan dia tu?" - Pn Marlina. "Tak perlah bukan dia sengaja. Dia terpaksa conteng pasal cicak suruh!" - Apei.
macam mana nak hilangkan marker dari screen lcd?

Monday, October 4, 2010

Pengalaman saya pergi makan kenduri kawin Mohd Ibrahim.

Assalamualaikum wbt,

Ni sepupu gua nama dia Mohd Ibrahim. Selamat Pengantin Baru Mohd Ibrahim. Punca gambar : Handpon camera Mohd Amir (sepupu gua lagi sorang).

Hari raya pertama, gua dapat sms paling rare dari Mohd Ibrahim iaitu sepupu gua. Sms bukan bunyik Selamat Hari Raya atau Jemputlah ke rumah ada Open House. Tapi Sms berbunyik

"Anda bertuah, no hanpone anda telah terpilih untuk menerima jemputan ke masjlis perkahwinan saya pada 2 October 2010. Alamat seperti berikut bla..bla..bla..."

Gua reply, "Ok roger!"

**********
2 October 2010, Sabak Bernam.

"Tahniah brader.." Ucap gua kepada Mohd Ibrahim selepas selesai akad nikah.

"Ok..ok.." jawap Mohd Ibrahim ringkas. Jelas fokus Mohd Ibrahim sudah hilang. Mungkin fokus lebih tertumpu kepada bilik pengantin. Gua rasa tapak tangan Mohd Ibrahim masih basah berpeluh, kat sideben pun ada peluh jugak. Mungkin darah gemuruh. Biasa arr...

Selepas amik gambar ala kadar, gua dan sedara-mara lain dijemput untuk makan nasik. Lauk memang nampak sedap.

Gua taruk perut masak lemak, pecal, aca buah dan 2 potong oren ke dalam pingan. Tak lupa jugak air sirap. Lauk memang tip-top. Gua punya selera satu macam menaik. Kat depan gua ialah Mohd Amir iaitu sepupu gua jugak, yang dari tadi memang dah tak angkat muka. Gaya makan tunduk ajer dah macam orang tidor sambil duduk pun ada. Sama ada lauk terlalu sedap atau barangkali Mohd Amir malu nak makan sambil menatap muka gua.

"Masham mana lauk nya, ada bagus?" tanya bapak pengantin perempuan bunyik jawa.

"Alhamdulillah pakcik, shedap betol. Masyak lemak perot ni paling shedap pakcik" Gua jawap pun buat-buat bunyik jawa.

"Haa tu paling shepesial (Special) tu.. masyak lemak perot shampur (campur) kulit lembu.. haaa makan-makan sampai habis" sambil pakcik tu tepuk-tepuk belakang gua.

Secara auto Mohd Amir yang dari tadi tunduk tetiba mengangkat muka sambil kunyah pelahan-lahan.. dari raut wajah dan anak mata Mohd Amir gua nampak ada 1000 penyesalan. Kalau Mohd Amir nak menyesal mungkin masih ada peluang. Tapi kalau gua nak menyesal pun dah tak guna pasal gua dah siap-siap basuh tangan tanda abis makan.

***************
Selepas abis upacara sanding, Mohd Amir yang dari lepas makan tadi kelihatan murung tetiba bersuara "Gua mati-mati ingat tu daging bakar pei.. kalau gua tau tu kulit lembu sumpah gua tak nak makan..sumpahhhhhh"

"Gua pun tak tau plak selain dari buat kompang, kulit lembu boleh buat makan!" Jawap gua pendek sambil merenung tepat ke wajah Mohd Amir. Kelihatan ada kilauan seakan air mata di hujung mata beliau. Sabarlah...

apei - budak kampung

God Father!

Assalamualaikum wbt,


Dah 2 orang call hand phone gua, sorang hantar email pakai facebook, cakap suruh gua tulis blog. Tapi gua mengelak cakap sekarang gua tengah sibuk setup satu business juta-juta kat timur tengah. Nampaknya diorang pesen paham.

Tapi baru kejap tadi Jarr call terus talipon opis gua. Cakap style mafia-mafia 'God Father' nak ugut colek pastu nak bakar gua atas zink kalau gua tak update blog dalam tempoh 24jam.

Ok Jarr gua dah update...

hehehe..

apei - budak kampung

p/s: Gua dengar liverpool kalah ngan budak-budak baru belajar main bola. Aper citer jarr?

Wednesday, September 8, 2010

Selamat..

Assalamualaikum wbt,
Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin kepada semua pembaca apei-kampungboy. Ikhlas dari Apei sekeluarga.
apei - budak kampung

p/s: ni ucapan selamat hari raya yang paling pendek dalam sejarah gua main blog. Kalau ada yang tak puas hati boleh kompelin. Kalau puas hati tak payah kompelin. Ok blog cuti 2 minggu dari hari ni. Sekian. (Gua baru perasan nota kaki gua lagi panjang dari ucapan selamat hari raya. aperhal??)

Saturday, September 4, 2010

Syampoo baru.

Assalamualaikum wbt,

Jumaat, 3 Sept 2010 (Lagi 7 hari nak raya).

Gua masuk kerja lambat semalam. Lepas hantar Puan Marlina pi opis, gua hantar pulak Cik Orked ke rumah neneknya. Malas gua nak balik rumah semula sebab ngantok. Akhirnya gua amik keputusan untuk lepak ajer di rumah Datin Sri. Sambil baring-baring depan tv gua terlelap.

"Apei bangun dah pukul 12.00 ni. Pi semayang jumaat" Datin Sri kejut gua.

Dengan keadaan separa sedar gua capai tuala terus ke bilik mandi. Gua rasa hari tu air shower kat rumah Datin Sri sejuk betol. Tapi gua tekat jugak untuk mandi...

Gua capai syampoo kaler pink dalam botol jernih. Boleh tahan wangi, tapi sabun nyer kurang. Gua tambah taruk sikit lagi kasi penuh tapak tangan. "Heh..memang wangi gua pi semayang jumaat sat lagi" kata gua dalam hati.

Elok keluar dari bilik mandi gua bertanya pada Datin Sri..

"Syampoo baru ke mak? tak pernah nampak pun. Wangi jugak tapi sabun nyer kurang sikit lah. Kena pakai lebih"

"Syampoo mana satu ni? Warna putih ke warna pink?" Tanya Datin Sri sambil lepak depan tv tgk drama melayu.

"Alaa kaler pink tu" Jawap gua senyum-senyum tanda puas hati rambut dah wangi.

"Ooo tu adik punya tu..shampoo kucing dia. Beli kat tesco malam tadi pesen refill punya, tu dia salin letak dalam bekas jernih tu"

Terus gua masuk bilik mandi semula.. nak bilas rambut pakai syampoo kaler putih pulak.

apei - budak kampung

psp saya

Assalamualaikum wbt,

Dari malam tadi gua mencarik psp (playstation portable) gua. Last sekali Cik Orked yang pakai buat main game pistol-pistol. Itu last sekali gua nampak psp gua. Gua try jugak carik dalam bilik Cik Orked kot dia simpan bawah bantal sebelum tidor ke, letak tepi katil ke, tak pun dah pandai berdisiplin letak balik psp kat dalam laci gua. Tapi haram semua tempat tak ada.

Lepas sahur tadi mata gua dah tak nak tidor, gua ber-diskusi secara ilmiah bersama Puan Marlina mencarik sebuah konklusi di mana terletaknya psp gua. Dah lama sgt tak berlaku benda-benda ghaib macam ni kat rumah gua.

Mungkin proses diskusi gua dengan Puan Marlina di ruang tamu bawah menganggu tidor Cik Orked dan beliau turun sambil bawak botol susu kosong..

"Mama nak cucu" kata Orked sambil hulur botol kosong.

"Orked nampak mana game papa?" tanya Puan Marlina buat-buat suara garang.

Dengan penuh jujur Orked melangkah menuju peti sejuk dan bukak tempat sayur. Yer di situ psp gua.

apei - budak kampung

p/s: Gua tengah cas batery psp sekarang. Sat lagi gua try 'on'. Kalau rosak gua terpaksa potong elaun baju raya Cik Orked untuk ganti kos repair psp gua. Muktamad!

Wednesday, September 1, 2010

Pengalaman Mohd Ridzuan Sufar bertemu Lailatulqadar Part 2.

Assalamualaikum wbt,

Intro: Gua ingat nak sambung citer ni lepas-lepas abis puasa 6. Tapi dah ada kutu-kutu kompelin suruh sambung. Tu belum kira yang kompelin dalam hati, yang hantar surat pakai saluran facebook pun ada cakap gua main-main kan perasaan reader. Oklah, hari ni gua tarawih 8 rakaat ajer sebab nak balik rumah nak sambung cerita Wan Sopak.

------------------------------------------------------------------------------------------------
Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa, pagi tu cerah tapi tak panas. Wan Sopak renung mata gua lama-lama.. beliau tarik nafas lagi... kemudian di lepaskan perlahan...

"Semalam, lepas ana balik dari dengar usrah dari Haji Sheikh, jiwa ana betol-betol tersentuh. Ana rasa setiap butir perkataan dari mulut Haji Sheikh bagaikan busar yang tepat ke hati ana"

Wan Sopak terhenti di situ. Di lemparnya jauh pandangan ke pokok pelam nenek gua. Dari mata beliau gua tau itu hanyalah sebuah pandangan penuh keinsafan. Tak ada sedikit pun tanda-tanda Wan Sopak berniat nak rembat pelam nenek gua.

"Malam tadi dalam perjalanan ana balik dari kedai Mail, ana berasa sangat sayu di hati. Sedang ana berjalan di tepi rumah Opah Itam, ana tersepak sebatang pokok buluh yang menghalang laluan ana.. Mula nya ana ingat hanya sebatang, tapi rupanya banyak. MasyaAllah.. bukan kah itu tanda malam Lailatulqadar?"

Gua dah start terpegun, bulu roma start nak naik selai-selai.

"Ana tengok pokok buluh rebah ke bumi sebagai tanda kebesaran kuasa Allah, air mata ana dah mula mengalir. Tak sangka ana terpilih untuk bertemu Lailatulqadar, dalam perjalanan pulang ke rumah itu jugak, badan ana terlalu sejuk hingga menggigil"

Gua tengok Wan Sopak memang cakap betol kali ni, dari matanya gua tau dia tak menipu.

"Lagi Sheikh.." kerana terpegun, lidah gua secara tiba-tiba memanggil Wan Sopak sebagai Sheik. Tinggi darjat Wan Sopak di mata gua ketika itu.

"Sampai saja ana dirumah terus ana salin pakaian dan mengambil wudhuk. Benarlah seperti yang diceritakan oleh Haji Sheikh, air sangat lah sejuk, menggigil seluruh tubuh ana.. MasyaAllah, lalu ana bersolat sunat 2 rakaat dan memohon supaya ana diampunkan dosa. Dan Alhamdulillah pagi ni ana bangun tidor ana rasa diri ana sesuci bayi yang baru lahir" panjang lebar sembang Wan Sopak.

"Wahai sahabatku dunia akhirat Wan, pahala anta sekarang sudah macam ustaz-ustaz anta tau tak?" Kata gua kepada Wan Sopak sebagai tanda kagum.

"Yaaa itu ana tau" jawap Wan Sopak. Gaya angkoh masih ada.

Gua meminta izin untuk menemani Wan Sopak berjalan bersama beliau hingga ke rumah beliau. Terlintas di depan rumah Opah Itam. Lantas Wan bersuara..

"Haaa kan ana dah kata, cuba anta tengok pokok buluh tu, masih lagi sujud menyembah bumi walaupun sudah siang.. begitu agung kuasa Allah"

Sepantas kilat gua menoleh kepala ke arah pokok buluh tepi rumah Opah Itam demi meyaksikan sebuah keajaiban Ramadhan..

MasyaAllah.. gua beristigfar, Ya Allah kau ampunkanlah dosa hamba-Mu ini, kau tenangkanlah hati hamba-Mu yang lemah ini.

Gua menoleh semula ke arah Wan Sopak seraya berkata "Brader, tu buluh bukan sujud menyembah bumi pasal Lailatulqadar, itu buluh menyembah bumi pasal orang tebang nak buat lemang"

"Yer ke? abis yang gua rasa sejuk semacam malam tadi aperhal" Wan Sopak pun dah mula goyang.

"Dah lu tegok teh 'o' ais limau sampai tiga cawan pastu ais semua lu kasi kunyah telan memang lah satu badan sejuk!"

28 Ramadhan tahun 2000. Hari tu nyaris puasa gua nak batal pasal maki orang.

apei - budak kampung

Tuesday, August 31, 2010

Pengalaman Mohd Ridzuan Sufar bertemu Lailatulqadar.

Assalamaulaikum wbt,

Mohd Ridzuan Sufar atau Wan Sopak merupakan rakan sekampung gua. Wan Sopak pernah bertemu malam Lailatulqadar. Balik kampung baru-baru ni gua ada mintak izin beliau untuk menceritakan pengalaman beliau bertemu malam 'ajaib' tersebut.

"Wan, ana nak mintak izin nak tulis pengalaman anta bertemu Lailatulqadar.. boleh ke? Ana tulis dalam blog biar kutu-kutu yang baca blog ana tu insaf sikit"

"Tak ada halangan pada ana, asalkan memberi kebaikan bersama kita" Jawap Wan Sopak.

Gua jugak adjust nak publish gambar Wan Sopak dalam blog gua. Tapi katanya;
"Biarlah identiti ana menjadi rahsia, anta tulis sahajalah cerita pengalaman ana ini".

Dan Gua menghormati pendirian Wan Sopak.

-------------------------------------------------------------------------------------------
27 Ramadhan, tahun lepas SPM.

Malam tu, gua, wan sopak dan beberapa kutu lain telah menerima tazkirah ramadhan secara percuma oleh Hj Sheikh. Ceramah pasal malam Lailatulqadar.. Ceramah yang berlangsung di kedai Mail amat menginsafkan terutama kepada Wan Sopak yang tak puasa siang tadi. Lain betol muka Wan Sopak bila mendengar nasihat dari Hj Sheikh. Sayu ajer gua tengok muka Wan Sopak. Elok la jugak, anak derhaka macam Wan Sopak memang patut kena ceramah macam tu. Dah besar panjang puasa pun tak penuh.

"Antara tanda-tanda malam Lailatulqadar itu adalah pohon-pohon akan sujud sebagai tanda kebasaran Allah swt.. Malam menjadi dingin dan air pun sejuk. Sampai nak amik wudhuk pun ketor sejuk.. Dan ingatlah wahai kamu semua, malam itu terdapat di dalam 10 malam terakhir ramadhan" Terang Haji Sheikh. Wan Sopak merenung tepat ke dalam mata Haji Sheikh sebagai tanda terpegun..

Pung-pang-pung-pang.. dekat pukul 12.30 malam ceramah berakhir sebab Mail nak tutup kedai.

----------------------------------------------------------------------------------------------
28 Ramadhan, pukul 9.30 pagi.

"Assalamualaikummm.. apei.. oh pei.."

"Waalaikumsalam..." Jawap gua dari dalam rumah. Kelihatan di depan pintu usang rumah nenek satu lembaga bernama Mohd Ridzuan Sufar sedang berdiri tegak memakai kopiah putih, baju pagoda ada poket kat dada, kain pelikat kaler biru laut dan tasbih di tangan. Lain sangat gua tengok Wan Sopak time tu. Tak ada rupa dressing rock langsung.

"Pei, jom sembang kat pangkin" Bersih sungguh wajah Wan Sopak. Tak karat macam selalu.

"Aper citer Wan, lu nak ajak gua pi tarawih ke? awal lagi?" tanya gua..

"Ana dah jumpa malam Lailatulqadar" jawap Wan Sopak sambil cakap ana-anta mcm orang baru balik belajar kat Mesir. Tak tau pulak gua kalau orang jumpa malam Lailatulqadar, lidah auto tune jadi bunyik-bunyik mesir.

"Lu biar betol? Puasa pun kadang-kadang macam mana lu boleh dapat Lailatulqadar?" Gua memang tak puas hati. Pesen perangai nak menipu tak abis-abis..

"Memang ana telah berjumpa Lailatulqadar, anta tak percaya?"

"Lu sembang sikit.. pengalaman lu tu...."

Sambil tasbih terus menari di jari-jemari beliau, Wan Sopak menarik nafas panjang dan bersedia untuk menceritakan pengalaman beliau bertemu Lailatulqadar..

to be kontiniu..

apei - budak kampung

Friday, August 27, 2010

Hai bila lagi?

Assalamualaikum wbt,

Gua: Orked buat aper ni?

Orked: Ocit yak..


Lepas 'Yak' Cik Orked sambung jalan sambil tangan masuk dalam poket (tiru style gua). Jaga budak kecik bukan benda boleh main runcit-runcit. Kesabaran mesti tinggi, setakat perkara tengok budak berak depan kedai dah jadi benda biasa-biasa ajer. Tu belum gua sembang perkara-perkara baring sambil guling depan kedai mainan pesen pakai token tu. Hanya ilmu yang penuh di dada mampu meng-hendle benda mcm ni.


Bulan depan Cik Orked genap 2 tahun, yang menjadi masalahnyer sekarang aper pasal mana-mana gua pergi mesti makcik-makcik, pakcik-pakcik, budak-budak opis suka tanya;

"Haiiii bila nak tambah baby lagi?"

Aper skema jawapan yang paling tepat untuk gua bagi? Rimas plak gua kadang-kadang. Buat anak bukan macam beli kuih lompat tikam kat pasar ramadhan brader... ianya harus diiringi doa dan usaha yang tekun baru hasilnya sempurna.

apei - budak kampung

p/s: Budak bola pun dah pandai tanya soklan pesen macam tu. Bila pulak diorang amik tau soal-soal kekeluargaan ni?

Thursday, August 26, 2010

Puad.

Assalamualaikum,

Malam tadi gua sembang-sembang ngan Puad, member kampung gua dari tadika kemas sampai darjah 3. Puad masih di kampung, bekerja sebagai pemain dam aji professional di gerai mail berger. Kadang-kadang buat part time repair jala koyak. Gua suruh dia datang Kl keje KFC lagi bagus dari duduk main dam aji.

"Gua bukan tak nak keje kl pei, Jalan dah lah jem, nak naik lrt mahal pulak, pastu sewa bilik kecik macam store pun dah harga macam sewa banglo kat Bagan Dato ni.. tu yang gua malas tu. Lu pikir lah skit"

"Oklah tak pun lu keje pejabat. Ada ekon, duduk ajer tengok kompiter. Boring-boring boleh main facebook" Gua masih try pujuk.

Puad bukan budak bengap, belajar Universiti sampai diploma. Amik bidang business, tapi abis belajar balik kampung keje main dam aji. Aper citer? Umur dah sama macam gua, tapi makan nasik lemak pagi-pagi pun mak belikan lagi.

"Aper yang sedap benor keje opis ni pei? memanglah duduk ajer tapi kepala serabut pei. Tapi gua teringin jugak nak tengok macam mana rupa meja keje lu kat opis tu. Nanti lu up dalam blog pastu tepon gua. Nanti gua pi tengok kat kedai internet"

"Meja gua serabut!"

"Kan gua dah cakap, keje kl ni memang serabut. Meja tu pun dah mencerminkan kepala otak lu. Baik lu lepak kampung ngan gua lah. Tolong orang kait kelapa ke, jahit jala ke, boring-boring kita lepak mancing kat jeti. Aper benda main facebook dah macam budak tingkatan 2 ajer perangai"

"Oklah suka lu lah. Nanti gua dah up gambar meja opis, gua tepon lu. Duduk Kl la keje sini banyak. Kirim salam mak lu. Mak lu ada buat sambal kacang lagi tak? gua nak order."

"Kuah kacang ada, nanti gua kabo kat mak gua. Ok pei, lu pikir-pikir lah offer gua tadi tu. Duduk kampung lagi sedap. Kalau lu tak ada kemahiran jahit jala gua boleh ajar. Free ajer"

"Patut lu yang pikir offer gua suruh lu duduk kl..."

thuutttt... Puad terus letak talipon.

ni meja opis gua.

Keterangan gambar:

kiri; kelender kuda, talipon untuk maki orang/kena maki dengan orang, buku untuk tulis-tulis masa meeting, atas buku ada PSP buat dengar lagu/main game time stress.

tengah-tengah; monitor pc (ada gambar dato sri sama datin sri kat bawah kiri), pastu keyboard sama mouse. Belakang monitor ada cawan letak pensel sama pen, pastu ada pokok separuh mati, depan cawan letak pensel tu ada buah pokok oak gua kutip masa jalan-jalan kat negeri orang putih dulu.

kanan; gambar kawin (bini gua suruh letak), pastu kat dinding tu gambar2 family gua, paling kanan tu barang paling rare.. tu serban arwah atok gua, dia beli masa pi haji. Dah jadi teman gua sejak atok gua meninggal. Serban yang sgt memahami perasaan gua. Ubat paling mujarab bila gua sakit.

apei - budak kampung

Wednesday, August 25, 2010

bulan ramadhan yang mendidik jiwa

Assalamualaikum wbt,


Semenjak bulan puasa ni, gua rasa jiwa gua agak sensitip dari bulan-bulan lain seperti bulan januari hingga july. Mungkin terdidik dengan aktiviti berpuasa di siang hari dan baca quran di malam hari. Semangat membunuh gua pun menurut sejak-sejak ramadhan ni. Biasa-biasa kalau magrib gua on the way jalan kaki nak pi masjid mana berani nyamok nak hinggap isap darah gua. Sah-sah maut yang menanti. Tapi sekarang nyamok isap darah pun gua tak kisah "Tak perlah gua sedekah.. lu pun nak hidup"..

Setelah gua pikir-pikir, gua ingat nak tukar blog ni jadi blog berunsur agama-agama. Gua nak sembang hadis ajer. Amacam?

apei - budak kampung

p/s: gambar gua jumpa dalam internet.

Saturday, August 21, 2010

angkat..

Assalamualaikum wbt,


Kepada yang telah menghantar tender, proposal, resume dan memo kepada gua tak kiralah melalui email, pos laju atau mat depatch.

Di sini gua ingin memaklumkan bahawa gua tidak pernah menawarkan sebarang jawatan adik angkat, kawan baik angkat, makwe angkat, teman tapi mesra angkat dan scandal angkat. Lu kalau nak kawan, kawan ajer. Add ajer gua kat FB.. tak payah nak ajak gua main angkat-angkat. Dah macam budak sekolah asrama pulak gua rasa.

Sebarang surat menyurat atau sebarang bentuk rayuan tidak kiralah melalui kad ucapan, hadiah seperti hamper atau vaucher tidak akan di layan.

Harap maklomat.

Terima kasih

apei - budak kampung

Friday, August 20, 2010

kepada mereka dan mereka-meraka...

Assalamualaikum wbt,

Kepada yang telah meng-wish selamat hari jadi kepada gua tak kira lah melalui facebook, sms, mms, email, surat layang dan cakap-cakap mulut, gua ucapkan terima kasih banyak-banyak.
Kepada yang masih belum meng-wish selamat hari jadi kepada gua, anda semua masih boleh berbuat demikian sebelum raya tahun ni. Lepas raya sebarang ucapan selamat hari jadi tidak akan dilayan!

Kepada Pn Marlina dan Cik Orked, lu orang punya suprise memang boleh buat gua jadi sakit dada. Apa pun terima kasih banyak. Ingat Puan Marlina, hari jadi awak tak lama lagi. Hehehe.. tungguuuu...

Kepada pembaca blog apei budak kampung, gua mintak maaf banyak2 pasal dah lama giler tak update. Gua baru bertukar portfolio kerja yang menyebabkan gua terpaksa bagi perhatian penuh pada kerja. Makna nyer, isnin sampai jumaat gua bz keje. Sabtu sama ahad gua bz membuta. Nasib baik hari jadi gua hari ni boss gua memperkenankan permohonan cuti gua dan boleh la gua tulis blog ni. Kalau tak ada problem, lepas raya gua sambung merapu balik.

Kepada pihak iklan nuffnang, terima kasih kerana masih sudi hantar cek kat rumah gua. tadi pun gua ada dapat satu lagi. Dapat gak gua buat-buat beli kuih raya. Ok..ok.. gua tau reader blog gua tak ramai sekarang pasal gua malas nak update. Abis lu nak potong gua punya KPI? macam ni lah, kalau lu boleh offer gua double dari gaji gua sekarang, gua tulis blog full time. amacam?

Kepada pari-pari syorga, tahniah atas kelahiran baby baru. Sorry gua tak leh reply sms lu yang tulis lu dah kenyang makan tengahari di bulan puasa. Di khuatiri kalau gua reply sms tu nanti boleh mendatang kan kurang pahala puasa gua sebab ada kemungkinan sms gua akan berbunyik maki hamun. hehehehe..

Kepada budak-budak blog, member2 FB, budak surau as-syakirin yang ada ajak gua berbuka sekali tu, sila kompom kan tarikh betol2 weh... lu orang bikin panas betol lah. kalau jadi katakan jadi tidak hamba ternanti-nanti. Nanti kalau gua buat undang-undang suruh confirm 3 hari sebelum tarikh berbuka lu orang cakap gua poyo macam artis. tapi kesian lah kat gua, gua pun nak susun jadual waktu gua jugak. Anak bini gua pun nak bebuka sama gua jugak. Tak ada disiplin betol lah.. aper-aperhal roger pakai handpon.

Akhir sekali kepada pihak Astro, lain kali jgn potong astro rumah gua ikot seronok lu orang ajer. Gua tak leh terima bila gua talipon lu bagi alasan "Sorry encik, kami terpotong salah akaun lah" Nasib baik masa lu orang potong tu gua tengah tengok bola, kalau lah lu potong time
bini gua tengah tengok drama... bukan takat pihak astro ajer kena sound, ada kemungkinan dengan gua sekali pun kena. So sila berhati-hati di masa akan datang.

Selamat berpuasa, selamat hari raya dan selamat mendapat saman ekor dalam pejalanan anda ke kampung.

apei - budak kampung.

Monday, July 12, 2010

Rendang dan Final WorldCup 2010

Assalamualaikum wbt,

"Sedap tak rendang abg masak ni?" tanya gua masa makan tengahari semalam

"Boleh tahan laa tapi banyak lagi kena improve.. ni rendang ayam kampung yer?" tanya Pn Marlina

"Ha'a ayam kampung. Beli kat pasar Bt 14 Ulu Langat tadi"

Pn Marlina sibuk bawak orked pi apoiment doktor, jadi gua mengambil alih tugas-tugas chef semalam.

**********

Makan sesi malam,

Gua tengok bukan main lagi Pn Marlina makan rendang yang gua masak tu. Sedap agaknya.

Lepas makan "Abg, tengahari tadi tak la sedap sgt, lepas dah panaskan makin sedap plak rendang ni. Daging nyer pun lain skit tak macam ayam kampung biasa"

Gua senyum ajer..

"Hehehe sorrylah tu bukan ayam kampung, tu Arnab abg pi sembelih kat kebun ayah pagi tadi"

Gua tengok muka Pn Marlina dah naik biru satu macam. Terus berlari pergi toilet dan berusaha nak muntah tapi tak boleh.

"Amacam sedap tak arnab masak rendang? Mula abg plan nak masak kicap ajer..hehehe" Tanya gua.

Pn Marlina senyap ajer. Mungkin redha dengan takdir lunch dan dinner rendang arnab.

**********
10.00 pm. Gua dah siap-siap set alarm pukul 3 nak tengok Final WC. Ekon gua set kasi sedap-sedap tarik selimut dan tidor.

"Abg bangun... dah pukul 6.30 ni bangun semayang..."

"Laa apersal pukul 6.30? abg set alarm kol 3 nak tengok bola" Pagi-pagi gua dah rasa nak mengamok.

"Tu balasan orang yang membohong dalam masakan! ayam kampung konon.. Satu malam tak boleh tidor tau terbayang-bayang muka arnab. Padan muka tak leh tengok bola!hahaha..." gelak besar Pn Marlina sambil capai tuala masuk bilik air.

apei - budak kampung

p/s: saper menang WorldCup?

Tuesday, July 6, 2010

salah tulis

Gua tak ada time nak kompelin pasal gambar ni. Lu orang kompelin lah sendiri.
apei - budak kampung

Monday, July 5, 2010

Suapi dan facebook.

Assalamualaikum wbt,

Balik kampung minggu lepas gua sempat melepak ngan Suapi sambil tengok Argentina kalah. Perbualan gua ngan Suapi lebih berkisar tentang facebook. Suapi seorang pengait buah kelapa sawit yang kini sedang berjinak-jinak dalam bidang facebook. Katanya senang nak carik kontek. Kontek untuk aper gua pun tak tau.

"Apei, kat facebook tu kita boleh tak letak kita kerja aper?" tanya Suapi sambil hirup teh 'o' panas air tangan mail burger.

"Boleh, nak letak lu sekolah kat mana pun boleh" jawap gua sambil mata tengok ulangan gol ke-3 german sambil cameraman fokus muka Messi yang macam celaka punya frust.

"Nak tulis nama anak-anak aku boleh tak kat situ?" tanya Suapi lagi.

"Boleh... nak tulis nama bini lu pun boleh" Gua dah start fed-up melayan soklan pasal facebook Suapi. Tu soklan yang keberapa gua jawap pun tak tau. Rasa mcm dah banyak soklan gua jawap.

"Berapa ruangan nama untuk bini yang facebook bagi kita tulis?" Soklan last dari Suapi yang gua memang tak leh nak jawap.

Gua lupa Suapi ada bini 2.

apei - budak kampung

Tuesday, June 29, 2010

Nak diet?

Assalamualaikum wbt,

Gua dengar citer sekarang ni musim orang pompuan suka diet. Time ni lah alasan nak puasa Isnin - Khamis, puasa Rejab, puasa ganti dan macam-macam. Padahal nak kurus pasal raya nak dekat. Tapi ramai orang salah faham pasal diet. Asalkan diet maksudnyer tak makan. Betol ke cara diet macam tu? Mungkin berkesan tapi merasa sedikit suffer lah kot.

Pastu ada jugak orang nak kurus, p gym lari laju-laju sampai krem kaki tapi tak kurus-kurus jugak. Sepanjang gua melepek kat wad minggu lepas, gua ada gak discuss ngan pakar nutrition dari gleneagles ampang. Sajer lah lepak-lepak sambil pekena pengat pisang petang-petang tu gua bertanyakan lah beberapa soalan pasal diet dan nutrition ni.

Pung-pang-pung-pang sembang last-last doctor tu cakap kat gua.. 'I rekemen you surf cekodok.com lah.. ada banyak info kat sana'

So saper nak tau apa kandungan pemakanan lu orang, berapa banyak kalori yang lu orang amik setiap hari, apa cara senaman ter-best untuk bakar lemak boleh lah surf http://www.cekodok.com/

Sekian..untuk makluman sahaja.

apei - budak kampung

Saturday, June 26, 2010

Tips utk budak-budak yang nakal.

Assalamualaikum wbt,

Gua masuk hospital Gleneagles Ampang pasal jatuh main futsal. Boring punya pasal dok wad gua suft internet dan terjumpa tips yang berguna jugak lah. Sesuai untuk bacaan bapak dan mak. Kepada bakal bapak dan bakal mak pun boleh jugak lah baca..

Nah..

http://parentingpotentials.com/cb/child-brain-health/103/

ok gua nak makan ubat pastu tidor.

apei - budak kampung

Monday, June 21, 2010

Assalamualaikum wbt,

Semenjak mendapat kursus pemakanan yang bertajuk "Anak sihat, Malaysia Cemerlang" anjuran persatuan puspanita opis beliau, secara auto kebelakangan ni dalam list pemakanan gua dan Orked jangan harap nak jumpa mee segera jenama meggi, jajan jenama twistis, asam-asam jeruk dari Penang, dan coklat coki-coki. Semua dah selamat masuk tong sampah!

Sekarang pemakanan gua dikawal ketat oleh Pn Marlina..

Sarapan pagi, mesti makan buah, air soya atau milo, dan nasik lemak. Tengahari, mesti makan buah, nasik, ayam, ikan atau daging dan sayur mesti extra. Malam pulak, buah dan salad sahaja.

Amacam sihat tak jadual pemakanan gua sekarang?

apei - budak kampung

p/s: kadang-kadang terlepas gak sebatang dua rokok masuk dalam tekak gua ni! hahaha..

aperhal?

Assalamualaikum wbt,

Baru 3 kali semayang jumaat gua tak update blog dah ada 2-3 kutu fitnah gua macam-macam.

"Blog apei budak kampung tu dah kena siasat ngan SPRM pasal banyak mencarut dalam blog tu"

"Weh betol ke blogger apei tu dah bersara dari tulis blog?"

"Gua dengar tak ada orang nak click nuffnang dia pasal tu dia tak mampu bayar duit internet. Sampai kena potong internet rumah dia weh"

Italic
"Apei tak ada masa nak tulis blog lagi pasa dia sibuk masuk pertandingan Imam Muda kat Astro tu!"

Dan macam-macam lagi lah gua dengar... bukan main sedap nafsu mulut lu orang yer. Tapi gua cool.tetap cool mcm selalu. Sikit gua tak goyang. Suka gua lah nak update ke tak!

Tapi hari ni lepas balik semayang magrib gua memang dah tak boleh sabar. Cool yang gua pertahankan selama ni pun tak tau hilang mana.

Dah lama sangat gua tak pekena semayang magrib kat surau al-shakirin seksyen 1. Orang dah start semayang gua baru terkial-kial nak carik kolah amik wudhuk. Nasib baik ingat lagi kat mana. Gua dapat saf belakang-belakang.

Lepas solat...

"Apei.. rindu aku kat hang.. mana hang pi? await lama tak tulih blog? budak-budak ni dah heboh dok cakap hang lari kena kejaq ahlong betoi ka? Bola hang tak turun, ABC maidin hang dah tak lepaq, surau lagi laa.. macam mana masalah hang dah settle ka? hang dah pi AKPK ka? tu lah aku dah habaq hang tu degil.. bla..bla..bla.. pot..pet.. ni si black habaq hari tu hang nyaris nak kena bunuh..kung-kang-kung-kang, ingat sikit anak bini hang, ajed pun habaq hang ni kitorang anggap dah mati dah..." - Abg Loan.

Fitnah pesen cakap gua dah mati ni memang baran gua menaik satu macam. Tak pasal-pasal bengkok pagar rumah black kena terajang lepas magrib tadi.

apei - budak kampung

Thursday, June 3, 2010

Injection H1N1

Assalamualaikum wbt,


Demi menyahut cabaran Puan Marlina, malam ni gua akan mendapatkan cucukan pencegah H1N1. Kali terakhir gua terlibat dengan scene-scene cucuk-mencucuk ni masa tingkatan 3 dulu. Aper nama entah enjet BCG tak silap gua.

Wish me luck bebeh!

Damn!

apei - budak kampung
p/s: rasa berdebar macam nak mengadap ustazah ngaji gua dulu weh..

Tuesday, May 25, 2010

mari bercakap dengan orked - episod 2

Assalamualaikum wbt,

Malam semalam lepas-lepas pekena semayang magrib gua dok mengadap tv cerita Tennis France Open sambil makan kismis. Puan Marlina masak ayam goreng kat dapur manakala Orked tengok tennis sama gua.

Tetiba Orked cakap "Papa... nak tiktop"

"Aper benda tu? papa tak paham la. Tiktop tu aper?"

"Tiktop tu... nak.. jom..jom.." sambil tarik-tarik tangan gua.

Gua pun ikot kan lah permintaan anak dara gua sorang ni sambil teringin gak nak tau 'tiktop' tu aper?

"Tu papa, nak tiktop" sambil tunjuk ke arah tiktop yang di maksudkan.

"Tu bukan tiktop sayang.. tu LAPTOP"

"Nak........."

apei - budak kampung

p/s: Anak gua rupanya nak suruh gua bukak facebook. Ni saper ajak Orked tengok facebook ni? Jawap Puan Marlina..sila jawap...

Monday, May 24, 2010

Mohd Fuad, Agent Insuran Anda! (MF-AIA)

Assalamualaikum wbt,

Semenjak-dua-menjak Mohd Fuad atau nama kampungnya Puad Lipan menjadi agent jual insuran, haram tak nak lepak kedai Mail Burger lagi. Katanya melepak dengan kutu-kutu macam Wan Sopak, Mail burger, Buyong dan gua adalah low-class. Sikap belagak Puad di katakan semakin menjadi-jadi sejak beliau berjaya membeli kereta kancil 850 sekenhend ber-tranmisi auto secara bayar bulan-bulan sebanyak RM320 sebulan.

Suatu petang nak dekat magrib kelihatan Puad baru balik dari berjumpa 'client' di pekan sambil memandu kancil 850 auto berwarna silver dan pasang lagu Dayang Nurfaizah dengan tingkap terbukak.

"Moh masjid dulu, dekat magrib ni" Tegur gua.

"Gua busy la brader. Nak mandi dulu. After magrib I want to meet client" Jawap Puad ada campur-campur cakap orang putih dan terus berlalu.

"Cilakak baru jual insuran kesihatan dah nak berlagak cakap orang putih" Kata Buyong nampak tak puas hati.

Begitulah sikap Puad sejak jual insuran. Kalau jumpa orang-orang tua kampung pun dah tak reti nak angkat tangan!

**********
Pagi-pagi buta hari ahad 16 May 2010, Puad talipon gua.

"Apei, lu free. Moh breakfast kedai Akam gua belanja" Manis bunyik suara Puad pagi tu. Tak sombong macam selalu. Lega hati gua, mungkin doa gua malam tadi supaya Puad kembali ke pangkal jalan telah dimakbulkan.

"Ok jugak, jumpa kedai akam kol 8" Gua jawap.

Rupanya perjumpaan gua dan Puad pada hari tersebut memang telah dirancang oleh Puad dari awal. Beliau ingin 'meracun' gua dengan product-product insuran nya.

"Apei, baik lu amik insurance kesihatan untuk si Orked tu. Nanti lu mati dia senang nak pi hospital" Kata Puad sambil menunjuk-nunjuk tulisan dalam fail insuran nya.

"Gua dah amik dah insuran anak gua tu. Insuran gua ngan bini gua pun dah ada"

"Amik insuran banyak bukan dosa apei. Lu ni tak support member langsung la. Dah la gua belanja lu breakfast ni" Puad dah start nak paksa-paksa gua.

"Bukan gua tak nak support, tapi gua tak minat. Nak buat macam mana. Gua ingat orang jual penapis air MLM ajer pandai paksa-paksa, lu jual insuran pun dah pandai paksa-paksa orang ke?"

"Insuran ni bagus apei, beli ajer lah ngan gua. Nah lu tengok gua punya sijil ni.. Gua agent terlatih, sedia untuk susah dan senang bersama-sama peserta. Kira kalau lu amik ngan gua ni aper-aper hal memang gua bagi keutamaan kat lu. Nah lu amik 'name card' gua ni, lu tengok betol-betol aper gua punya 'Tag line' Mohd Fuad, Agent Insuran Anda (MF-AIA). Gua akan jadi agent yang 'the best' untuk lu. Lagipun, nenek lu ngan nenek gua pun bukan orang lain, sepupukan?! so secara auto kita pun sebenarnya sedara. Takkan lu sama sedara-sedara pun nak berkira" Terang puad panjang lebar. Modus operandi sebijik style MLM.

"Oklah, lu bagi gua satu sebab yang paling best. Apersal manusia perlu ada insuran?" Tanya gua cuba menguji kepintaran Puad. Lama Puad termenung ke luar kedai. Dia lontarkan pandangan nya dalam-dalam tepat ke arah tayar kereta kancil 850 autonya. Mungkin kalau gua jadi amik insuran, Puad berhajat untuk menukar spotrim kancilnya dengan komisyen tu nanti.

"Dunia ni kejam pei, cukup kejam... pasal tu lah kita kena beli insuran!" Jawap Puad sambil buat muka serius.

Jawapan Puad sikit tak boleh masuk akal gua. Terus gua angkat kaki.

"Tak per Puad, breakfast hari ni gua bayar!"

apei - budak kampung

Thursday, May 20, 2010

Jumpa nenek.

Assalamualaikum wbt,

Minggu lepas gua balik kampung. Nenek alhamdulillah sihat, orang kampung pun sihat, Pak Ali pun sihat, Wan Sopak pun sihat, Puad pun sihat, pokok rambutan yang gua langgar 20 tahun lepas pun masih sihat walaupun nampak uzur sikit dan yang paling mustahak honda cup c70 arwah atok pun masih sihat.

"Macam mana kerje bank, seronok?" Nenek

"Boleh lah nek. Cukuplah makan nak sara anak bini" Gua

"Elok lah tu, biarlah cukup-cukup makan jangan terlebih makan nanti kau tak reti nak sebut Alhamdulillah..."

"Yerlah nek..." jawap gua sambil baring-baring kat sebelah nenek. Kepala gua melayang teringat pesan nenek sebelum gua mula kerja 6 tahun dulu..

apei - budak kampung

Wednesday, May 19, 2010

mari bercakap dengan Orked - episod 1

Assalamualaikum wbt,


Gua: Orked, tolong papa amik remote tv atas meja tu.
Orked: nanak (tak nak)
Gua: Tolonglah pleaseeeeeee.. papa sakit perot.
Orked: lalash! (malas)

Ulasan: Ni saper ajar sebut perkataan malas ni gua pun tak tau.

**********

Sambil tengok tv cerita pasal pokok-pokok

Orked: Papa, tu totok.
Gua: Bukan totok, tu POKOK
Orked: Totok!
Gua: Pokok. ikut papa sebut PO...
Orked: PO...
Gua: KOK...
Orked: KOK..
Gua: POKOK!
Orked: TOTOK.
Gua: Pokok lah papa cakap, bukan Totok!

Orked terus lari pergi mengadu kepada Puan Marlina cakap gua marah.

Ulasan: Bukan senang nak ajar budak-budak sebut dengan betol dan gua bukan guru yang baik dan penyabar.

**********

Sebelum tidor..

Gua: Orked sebelum tidor kena buat aper?
Orked: Lalam (salam)
Gua: Ok, cepat salam papa.
Orked: Nanak! (tak nak)
Gua: Kenapa?
Orked: Eeee cuk! (eee busuk) sambil tangan kanan tutup hidung, tangan kiri tunjuk ketiak gua.
Gua: Papa dah mandi lah!

Ulasan: Kesabaran harus tinggi bila anak dah pandai kompelin.

apei - budak kampung

p/s: masa gua tengah tulis entri ni orked ada kat sebelah sambil cakap "papa aper tu?". Gua jawap "ni blog!" Orked jawap balik "eee...wek..wekk.." gua rasa Orked cuba bagi tau yang dia menyampah baca blog gua. Betul ke?

Friday, May 7, 2010

Terima kasih Datin Sri.

Assalamualaikum wbt,

Suatu petang 1990,

"Apei, dah pukul berapa ni tak siap lagi ke nak pi mengaji" Laung Datin Sri dari dapur.

"Hari ni Nenek Bibah tak ajar orang mengaji. Dia kata dia nak pi pasar malam" Kata gua cuba menipu mak sendiri.

"Jangan nak menipu tak elok, mak baru jumpa dia kat kedai Chu Man tadi. Katanya malam ni mengaji macam biasa"

"Malas la mak nak mengaji, Apei dah janji sama Imran gemok dengan Puad nak pi silat"

"Tak habis-habis dengan silat kamu. Esok dalam kubur silat kamu tu boleh tolong kamu ke? Pergi mengaji dulu lepas tu kamu nak pergi silat pun tak apa" Datin Sri sudah meninggikan sedikut suara.

Gua akur, amik tuala belang-belang terus masuk bilik air dan mandi. Lepas mandi gua bersiap pakai seluar silat dengan baju t-shirt gambar Mario & Luigie.

"Mak, apei pi ngaji lepas tu terus pi silat tau. Nak salam..."

"Ingat, pi mengaji dulu. Jangan tipu mak. Tuhan nampak"

Dalam perjalanan ke rumah Nenek Bibah, gua, Imran gemok dan Puad menukar rancangan.

"Kita pekena semayang magrib kat surau lepas tu terus pi silat weh. Aper kelas pi mengaji malam-malam jumaat macam ni" Imran gemok cuba menabur racun dalam pemikiran gua dan Puad.

"Betol jugak cakap kau Imran, hati aku pun tak sedap lah nak mengaji. Duit mengaji yang mak aku bagi suruh bagi Nek Bibah tu aku dah pakai buat beli tikam" Puad pulak menyokong Imran.

"Jom la pi surau dulu..." Gua memberi 'green lite' tanda setuju. Maka malam tu gua, Imran gemok dan Puad tak sampai ke rumah Nek Bibah tapi terus pergi main silat.

***********

7.40 malam, Gelanggan silat Cikgu Halim.

Gelanggang silat kampung berkeluasan sederhana berlantaikan pasir berbatu dan diterangi 2-3 batang lampu kalimantang. 4 penjuru gelanggang di hidupkan unggun sabut untuk halau nyamok.

Gua, Imran dan Puad tengah rancak berlatih 1-2 'buah' baru hadiah dari Cikgu Halim sempena kehadiran kami malam itu. Seronok sungguh gua malam tu, sikit tak ingat pesan mak.

9.30 malam, tak perasan masa berlalu pantas. Kami bertiga berlari balik ke rumah masing-masing. Dalam perjalanan yang sama, kami akan tiba di rumah Puad dahulu, kemudian rumah gua dan akhir sekali rumah Imran yang selang beberapa rumah ajer dari rumah gua.

Tiba di rumah Puad, "Ok geng, aku masuk dulu!" Puad berhenti berlari dan masuk ke rumah. Gua dan Imran terus berlari sambil menjinjit Quran yang langsung tak dibukak pun sejak dari keluar rumah tadi. Sambil berlari gua menoleh ke arah rumah Puad di belakang tanpa sedar ada dahan pokok rambutan rendang menanti gua di depan.

Elok gua menoleh ke depan.."panggggggg....." Melambung gua eksiden sama dahan pokok rambutan. Dan black-out (tak sedar) kat situ jugak.

Bila sedar, gua dah kat rumah, Datin Sri sibuk lap kepala gua. Dengan mata kabur-kabur gua tengok baju t-shirt Mario & Luigie kesayangan gua penuh dengan darah. Pedih kepala gua tak payah cakap laa...

Air mata Datin Sri terus meleleh sambil lap-lap dahi gua yang koyak.

"Kenapa apei tipu mak, kenapa apei tak pergi mengaji?"

"Apei mintak maaf mak, apei tak buat lagi. Ampun mak..." Gua pun hiba satu macam.

"Mak dah kata jangan tipu mak, tuhan tu nampak"

"Ampun mak, apei janji tak tipu lagi. Ampun mak..." Pedih hati gua sebab menyesal tipu mak gua lebih lagi dari pedih yang gua rasa koyak di dahi gua akibat eksiden langgar dahan pokok rambutan.

"Jangan tipu mak lagi sampai kamu mati" Datin Sri peluk gua kuat-kuat. Darah di dahi masih meleleh jatuh ke bahu Datin Sri.

"Apei janji mak.."

*********

"Mak, dah 20 tahun kejadian tu, sampai hari ni apei tak pernah tipu mak lagi. Terima kasih atas pengajaran tu. Terima kasih untuk pelukan tu. Apei mintak maaf sebab dah kotorkan baju mak dengan darah budak nakal ni. Selamat Hari Ibu untuk mak. Hanya satu.. mak yang apei sayang..."

apei - budak kampung.

p/s: Pagi tadi gua mintak izin Datin Sri nak tepek gambar beliau kat blog gua. Tapi katanya "tak payah ler..."

Wednesday, April 21, 2010

Kursus.

Assalamualaikum wbt,

Gua dengar citer jumaat sampai ahad minggu ni gua kena pergi kursus kat hotel. Gua tengok dalam internet tadi, hotel tu ada swiming pool sama sauna. Tapi sebenarnya gua tak berapa into dengan scene-scene berkursus hujung-hujung minggu ni. Patut masa-masa hujung minggu gua diisi dengan aktiviti-aktiviti yang lebih solid dan berfaedah seperti tengok tv, join qiamulail surau al-syakirin seksyen satu, gotong-royong mencegah nyamok edis, basuh kereta, jaga anak dan siram pokok keladi depan rumah.

Sekian update terbaru dari gua. Doakan gua selamat pergi dan kembali.

apei - budak kampung

p/s: Gua harap tak ada makwe-makwe mandi swimming pool lambai-lambai ajak gua join. Takut perjalanan gua ke tempat kursus terganggu.

Friday, April 16, 2010

Pameran Seni di Spain

Assalamualaikum wbt,



Elok mood gua tengah sedap-sedap baru lepas semayang jumaat sambil pekena cendol dapat pulak email berunsur kurang hajar macam ni. Betul-betul macam celaka. Pameran seni yang dianjurkan oleh orang Spanyol. Menaik satu macam baran gua. Lepas ni jangan saper-saper berani nak cakap bahasa Spain sama gua, citer-citer bola liga Spanyol pun gua tak nak dengar lagi-lagi kalau ada kutu yang sebut perkataan Barcelona memang gua bagi tepat kat dada!

apei - budak kampung

Wednesday, April 14, 2010

Kecik hati.

Assalamualaikum wbt,

Gua sekarang tengah kecik hati sama Celcom. Sikit tak reti nak menghargai pengguna setia macam gua ni. Kalau ikot sejarah kesetiaan gua sama celcom ni, panjang citer nyer. Pendek kata gua dah start guna celcom sejak dari nama dia TM-Touch, sejak dari talipon nokia 3310 harga beribu, sejak dari starter pack harga rm250 dan sejak dari top-up harga paling murah time tu ialah 50 ringgit. Top-up- top-up pesen 10 ringgit, 5 ringgit terus masuk dalam talipon memang tak wujud lagi.

**********

Pagi tadi gua nak main sms sama Puan Marlina tetiba tak boleh. 2-3 kali gua try tapi masih tak boleh. Gua talipon pihak Celcom dan cakap sama operator.

"Maaf la talian encik telah di sekat" Operator celcom

"Kenapa? Saya bayar bill macam biasa ajer" Gua

"Betol, tapi penggunaan encik dah lebih limit"

"Berapa banyak dah saya pakai?"

"RM785.13. Encik selesaikan full amount kami akan buka semula sekatan"

"Betul ke? Credit limit saya pun RM150 ajer. Macam mana bill saya boleh sampai RM700 lebih?"

"Itu kami tak pastilah encik. Tapi encik kena settlekan lah amount tu baru kami akan buka semula sekatang. Emm ada apa-apa lagi yang boleh saya bantu?" Kata operator Celcom.

"Tak perlah terima kasih." Kata gua sambil kecewa.

Sekarang gua tengah pening kepala memikirkan makwe mana yang gua talipon sampai bill gua jadi 700? Tak logik langsung!

Ni macam mana nak kira ni. Sekarang gua tak boleh buat call, tak boleh nak sms bini gua, tak boleh nak tengok facebook pakai talipon dan tak boleh nak miss call mak bapak gua nak suruh diorang call balik.

Gua dah start rasa nak report aduan rakyat sekarang ni...

apei - budak kampung

Tuesday, April 13, 2010

Lates update - Orked (2)

Assalamualaikum wbt,



"Orked baik cepat yer. Good nite.." Puan Marlina

Isnin (April 12, 10), 11.30 pagi. Panggilan dari Puan Marlina.


"Papa, doctor dah scan perot Orked" Puan Marlina.


"So mcm mana?" Gua.


"Usus Orked bengkak skit...."


"Solution?" Gua tanya lagi.


"Tak kena tahan ward pun. Sikit ajer. Doctor bagi a few jenis ubat untuk dia makan. Dont worry lah.. everything is 'cun' sajer...2 weeks time boleh fully recover." Kata Puan Marlina.


Alahamdulillah.... tak abis-abis gua bersyukur sampai malam tadi sebelum tidur gua cium Orked dan sekali lagi "Alhamdulillah.. Orked makin ok.."



**********

8.30pm - Dato Sri call.


"Cucu ayah macam mana?"


"Dah tidor" Gua jawap


"Aper yang kau bagi cucu aku makan? Asalkan weekend duduk dengan kau dia jadi sakit. Budak-budak perut sensitif..bla..bla..bla... jangan makan jajan...bla..bla..bla... susu tu kena bersih..bla..bla..bla... jangan sibuk nak makan kat luar ajer...bla..bla..bla... kepsi, mekdi NO! bla..bla..bla..ok bye"


Terima kasih atas nasihat ikhlas.


apei - budak kampung


p/s: Alhamdulillah, thanks Puan Marlina, thanks Datin Sri and thanks Dato' Dr Venon (pediatrician Gleneagles, Ampang) for a gentle treatment to my daughter.

Monday, April 12, 2010

Lates update - Orked (1)

Assalamualaikum wbt,

Orked cirit birit sejak hari Sabtu (April 10,10). Gua bawak ke klinik dan doktor bagi ubat demam, tahan muntah, cirit-birit dan air garam.

Semalam Ahad (April 11, 10), demam dah ok tapi cirit-birit makin teruk. Bontot dah merah. Nak basuh bontot pun menjerit macam orang kena dera.

Hari ni Isnin (April 12, 10), ketika ini (9.30am) Orked berada di klinik doctor Venon di Gleneagles, Ampang. Dia di temani Puan Marlina dan Datin Sri.

"Orked dah ok, pagi ni breakfast roti banyak" Puan Marlina call gua yang ketika ini di opis.

"Cirit mcm mana?" Gua tanya.

"Masih lagi.. pagi ni dah 2 kali. Nanti aper-aper I call you back lah. Ni doctor dah panggil"

"Ok.."

bersambung....

apei - budak kampung

p/s: Hari ni betul-betuk gua pi kerja rambut pacak pasal terlupa nak sikat pagi tadi...damn!

Sunday, April 11, 2010

Baru gua sedar..

Assalamualaikum wbt,









"Sekarang baru gua sedar aper pasal bakat bola sepak gua tak sampai hingga ke peringkat kebangsaan...
PASAL RAMBUAT GUA TAK BOLEH PACAK!" Kata Black pada gua lepas magrib tadi. Betul jugak kata-kata beliau itu. Terima kasih Black kerana lu jugak sudah menjawap persoalan yang sama bermain di fikiran gua!
apei - budak kampung
p/s: Esok pi kerja gua nak start dressing rambut pacak untung-untung Arsene Wanger panggil gua untuk main team Arsenal.

Friday, April 9, 2010

Tahniah Liver-pool

Assalamualaikum wbt,


Semangat bola yang tersemat dalam diri gua sejak dari kecik memang tak boleh dinafikan. Walaupun pasukan Liverpool berjaya ke separuh akhir liga juara eropah gua tetap mengucapkan tahniah.

TAHNIAH LIVERPOOL.

Kalau sesuatu pasukan tu bermain dengan bagus, gua akan ucapkan tahniah, kalau pun pasukan feberet gua main serupa cilaka, pasing bola kucar-kacir, tendang tak kena, suka curik tulang dan melawan cakap pengadil gua tetap kutuk bertubi-tubi. Sebagai contoh pasukan Selangor yang kalah sama team Negeri Sembilan baru-baru ni. Sudah lah kalah bermain bola, lepas tu cuba bermain kejar-kejar dengan pengadil selepas wisel penamat di tiupkan pulak. Sebijik macam budak-budak darjah 3 Murni lawan 3 Jujur.
apei - budak kampung

Terima kasih

Assalamualaikum wbt,

Terima kasih atas keperihatinan pembaca blog ni yang mendoakan agar mak gua cepat sembuh. Alhamdulillah mata Datin Sri semakin sembuh. Dia jugak menyampaikan salam kepada pembaca 'apei budak kampung' katanya...

"Kirim salam kat kawan-kawan yang baca blog apei tu, cakap nanti raya jemputlah datang rumah!"

apei - budak kampung

Wednesday, April 7, 2010

Sakit mata

Assalamualaikum wbt,

Masuk hari ni dah 3 hari Datin Sri (mak gua) sakit. Sakit mata. Mendapat rawatan di sebuah hospital pakar di Ampang, selepas hari ke-3 mendapat rawatan nampak alhamdulillah semakin sembuh. Semalaman gua menghabiskan masa berdua bersama beliau. Gua duduk di bucu katil wad, bersembang. Terkeluar cerita-cerita yang memalukan gua semasa zaman kecik-kecik.

"Tau tak dulu masa kecik-kecik apei suka kencing sambil berlari!" Datin Sri..

"Ah mama ni merepek ajer!" Gua

"Sungguh..." Datin Sri

"Hahahahahhaa...." Gua...

1 pagi, 7 April, Hospital.

"Mama, apei tak buat Isya' lagi.. nak pi surau bawah jap" Gua..

"Doakan mama..." Datin Sri

"InsyaAllah.." Gua

Dalam sakit mata Datin Sri berusaha membuka mata...

"Naper bukak mata..nanti pedih!" Gua

"Mana tau esok mama buta tak dapat nak tengok apei lagi"

"Cakap mcm tu lagi sekali apei balik rumah terus.. malas nak teman mama kat hospital ni lagi!"

"ok..ok.. pi la semayang cepat!"

"10 minit ajer! aper2 panggil nurse ok!"

" baik encik apei!"

apei - budak kampung

p/s: Datin Sri dah keluar hospital sebentar tadi tapi esok masih ada satu lagi temu janji dengan doctor.

Saturday, April 3, 2010

Bola lawan Afundi.

Assalamualaikum wbt,

Malam ni gua nak tengok semi final FA cup Selangor lawan N.Sembilan. Pn Marlina nak tengok Akedemi Afundi. Sekarang gua tengah sibuk lawan chess sama Puan Marlina. Saper menang dapat pegang remote. Doakan kejayaan gua.

Jangan tanya gua pasal manchester lawan chelse. Dua-dua team gua memang tak amik pot. Hidup bola...!!!

apei - budak kampung

p/s: weh aper yang sedap sgt tengok akedemi afundi tu? Giler bosan..

Thursday, April 1, 2010

alip-ba-ta

Assalamualaikum wbt,



Semenjak dua menjak ni malam-malam gua dah tak ada time nak tengok berita sukan yang hari-hari cerita pasal pasukan harimau muda yang berlatih kat negeri orang putih dan kalah semua perlawanan persahabatan, tak ada time nak update status facebook, dah tak ada time nak main PS, dan dah tak ada time nak baca majalah mastika cerita pasal kejadiah aneh di tanah suci.


Sekarang aktiviti malam gua berat kepada mendengar ceramah dan kadang-kadang bercampur gossip dari Orked. Yer.. anak gua sudah pandai bercerita walaupun sepatah dua ajer perkataan yang gua paham. Contohnya...


"Papa...mok (nyamok) ni nyet..nyet.." sambil menunjukkan tanda merah kesan gigit nyamuk di betis beliau. Itu ertinya Orked tengah sembang kepada gua macam mana beliau telah di gigit nyamok.


"Mama.. totok (pokok) tu.. byeeee...." menunjuk ke arah pokok dan melambaikan tangan. Itu tandanya Orked tengah sembang dengan Puan Marlina bahawa beliau ingin mengucapkan selamat tinggal kepada sebatang pokok.


"Papa..tet amam pish (cat makan fish)" beerti Orked tengah bagi tau gua bahawa beliau pernah melalui pengalaman memberi kucing makan ikan.


Memandangkan Orked dah pandai cakap sikit-sikit gua ingat nak menyemai minat beliau supaya suka membaca quran. Gua mulakan dengan alip-ba-ta. amacam?


Malam ni gua nak start!


apei - budak kampung

Wednesday, March 31, 2010

Salah MMS

Assalamualaikum wbt,


Gua tak tau kutu mana yang dah salah mms gambar ni sambil diiringi dengan ucapan 'selamat malam mucuk'
Giler geli..sial!

apei - budak kampung

Tuesday, March 30, 2010

Tulis balik

Assalamualaikum wbt,


Kesan ubat batuk yang gua telan hampir 2 minggu menyebabkan suku dari ingatan gua hilang termasuklah password blog ini. Jadi gua mintak maap kepada yang masih masuk blog ni walaupun dah lama tak update.

Tak banyak benda yang berlaku dalam hidup gua kebelakangan ni. Semuanya berjalan lancar dan biasa ajer. Bangun pagi, pi keje, jem, bayar tol, sarapan roti, buat kerja, meeting, dengar lagu rock kapak, tengok facebook, buat kerja lagi, makan nasik, bawak kereta, maki orang, jem lagi, tol lagi, beli sayur kat tesco, main sama anak, makan vitamin C, baca quran, dan tidor. Begitulah hari-hari berikutnya...

Semalam anak gua dah genap 1 tahun 6 bulan, gua bawak pi klinik cucuk bontot. Dah besar Orked. Sangat nakal, kuat makan nasik, layan facebook sama Puan Marlina sampai pukul 2 pagi, gigi ada 7 batang, suka panjat tangga, pandai tukar siaran karton mikey mouse pakai remote astro, kuat merajuk, suka makan ayam goreng, dan dah pandai cakap sikit-sikit. Orked agak hyper-active. Agak-agak ada kaedah ke nak control?

apei - budak kampung

Friday, March 12, 2010

Nostalgia Jamal.

Assalamualaikum wbt,

Jamal
"Apei, lu tengok mcm gua ni, kalau hati tu dah bersih buat apa pun nampak baik. Hati bila dah bersih terpancar cahaya pada wajah, maka secara auto mulut pun akan cakap benda-benda baik, tingkahlaku pun nampak sopan. Ingat, yang paling penting hati kena bersih. Macam mana nak bersih hati? selalu berzikir, jaga aurat dan jangan main judi. Belajar kat universiti tu rajin-rajin jangan sibuk nak pukul orang ajer!" Pesan Jamal kepada gua masa tumpang kereta transformers jenama Alfa Romeo beliau nak pi bustand amik bas ke universiti. sekitar tahun 2003.
apei - budak kampung

Rukun iman.

Assalamualaikum wbt,

"Gua bukan aper Apei, kita ni sekampung. Dari kecik gua dah kenal lu. Lu ni budak baik. Tak isap dadah, tak main judi, tak curik basikal, suka tolong time kenduri kawin dan kuat bersukan. Tapi sejak lu kerojer kat kolumpor ni.. ish.. keroh benor air muka lu ni. Kamu tak semayang ke Apei?" Sembang Jamal budak kampung gua merangkap sepupu gua masa jumpa kat masjid jamek time semayang jumaat tadi.

"Gua semayang pun takkan gua nak kasi tau sama lu.."

" Ingat Apei, aper-aper pun kita kena berpegang pada rukun iman kita yang TUJUH (7) tu.." sambung Ajak lagi.

Terus gua angkat kaki masuk dalam masjid dengar ceramah sebelum akidah gua terpesong dengar dakyah Jamal.

"Mazhab mana lu ikot ni rukun iman sampai tujuh weh?!"

apei - budak kampung

Thursday, March 11, 2010

reunion dorm A4.

Assalamualaikum wbt,
Minggu lepas budak dorm gua masa sekolah asrama dulu buat reunion kat PD. Reunion pesen boleh ajak anak bini sekali. Gua tak join pasal gua tau kalau dah melibatkan anak bini biasanya aktiviti reunion berat kepada semayang jemaah yang akan diimamkan oleh bob, ceramah muhasabah diri lepas subuh di kelolakan oleh atoi dan menonton tivi cerita drama melayu sambil makan ikan bakar bersama keluarga masing-masing dan tidor pukul 10 malam.
Setelah gua memohon kerjasama dari apai untuk mendapatkan gambar aktiviti reunion tersebut dengan tujuan untuk mengelakkan aktivit-aktiviti mereka, akhirnya semalam gua dapat email ber-inti-kan gambar-gambar aktiviti reunion budak-budak dorm gua.
Cilakak, sikit tak mengambarkan aktiviti reunion berkeluarga.


Keterangan gambar dari kiri: Clairbunk, Atoi dan Apai. Bini apai bertudung biru (di belakang) hanya mampu melihat perangai lakinya yang tengah mabuk surya light.

Dah 10 tahun gua tak jumpa diorang, perangai sikit tak reti nak berubah.

apei - budak kampung

p/s: seken reunion tahun depan gua dah pasang azam nak join. dengar citer kali ni anak bini dah tak boleh ikot.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...