Tuesday, August 31, 2010

Pengalaman Mohd Ridzuan Sufar bertemu Lailatulqadar.

Assalamaulaikum wbt,

Mohd Ridzuan Sufar atau Wan Sopak merupakan rakan sekampung gua. Wan Sopak pernah bertemu malam Lailatulqadar. Balik kampung baru-baru ni gua ada mintak izin beliau untuk menceritakan pengalaman beliau bertemu malam 'ajaib' tersebut.

"Wan, ana nak mintak izin nak tulis pengalaman anta bertemu Lailatulqadar.. boleh ke? Ana tulis dalam blog biar kutu-kutu yang baca blog ana tu insaf sikit"

"Tak ada halangan pada ana, asalkan memberi kebaikan bersama kita" Jawap Wan Sopak.

Gua jugak adjust nak publish gambar Wan Sopak dalam blog gua. Tapi katanya;
"Biarlah identiti ana menjadi rahsia, anta tulis sahajalah cerita pengalaman ana ini".

Dan Gua menghormati pendirian Wan Sopak.

-------------------------------------------------------------------------------------------
27 Ramadhan, tahun lepas SPM.

Malam tu, gua, wan sopak dan beberapa kutu lain telah menerima tazkirah ramadhan secara percuma oleh Hj Sheikh. Ceramah pasal malam Lailatulqadar.. Ceramah yang berlangsung di kedai Mail amat menginsafkan terutama kepada Wan Sopak yang tak puasa siang tadi. Lain betol muka Wan Sopak bila mendengar nasihat dari Hj Sheikh. Sayu ajer gua tengok muka Wan Sopak. Elok la jugak, anak derhaka macam Wan Sopak memang patut kena ceramah macam tu. Dah besar panjang puasa pun tak penuh.

"Antara tanda-tanda malam Lailatulqadar itu adalah pohon-pohon akan sujud sebagai tanda kebasaran Allah swt.. Malam menjadi dingin dan air pun sejuk. Sampai nak amik wudhuk pun ketor sejuk.. Dan ingatlah wahai kamu semua, malam itu terdapat di dalam 10 malam terakhir ramadhan" Terang Haji Sheikh. Wan Sopak merenung tepat ke dalam mata Haji Sheikh sebagai tanda terpegun..

Pung-pang-pung-pang.. dekat pukul 12.30 malam ceramah berakhir sebab Mail nak tutup kedai.

----------------------------------------------------------------------------------------------
28 Ramadhan, pukul 9.30 pagi.

"Assalamualaikummm.. apei.. oh pei.."

"Waalaikumsalam..." Jawap gua dari dalam rumah. Kelihatan di depan pintu usang rumah nenek satu lembaga bernama Mohd Ridzuan Sufar sedang berdiri tegak memakai kopiah putih, baju pagoda ada poket kat dada, kain pelikat kaler biru laut dan tasbih di tangan. Lain sangat gua tengok Wan Sopak time tu. Tak ada rupa dressing rock langsung.

"Pei, jom sembang kat pangkin" Bersih sungguh wajah Wan Sopak. Tak karat macam selalu.

"Aper citer Wan, lu nak ajak gua pi tarawih ke? awal lagi?" tanya gua..

"Ana dah jumpa malam Lailatulqadar" jawap Wan Sopak sambil cakap ana-anta mcm orang baru balik belajar kat Mesir. Tak tau pulak gua kalau orang jumpa malam Lailatulqadar, lidah auto tune jadi bunyik-bunyik mesir.

"Lu biar betol? Puasa pun kadang-kadang macam mana lu boleh dapat Lailatulqadar?" Gua memang tak puas hati. Pesen perangai nak menipu tak abis-abis..

"Memang ana telah berjumpa Lailatulqadar, anta tak percaya?"

"Lu sembang sikit.. pengalaman lu tu...."

Sambil tasbih terus menari di jari-jemari beliau, Wan Sopak menarik nafas panjang dan bersedia untuk menceritakan pengalaman beliau bertemu Lailatulqadar..

to be kontiniu..

apei - budak kampung

9 .:

inchEkPelukis said...

addeiii..
potong stim a lu..
baru seronok nak baca nih tu bi kontinue lak dah.. =.=

Jarr said...

gua nak je seligi lu ni pei...

KayNisa said...

adoii, baru nak syok bace.. cepat2 continue tau.. keke

J@J@ / Bini The Rock said...

hohh!

kemahen semangat gua baca...
ujong2..

TU BI Kontiniyu pulok!

Saboooor aje lah..

Ann said...

cepat update...

Nur said...

Erkkkk,

Sungguh bersemangat waja saya membacanya, tiba2, kene menanti..sabo jer la...hahahah...cepat2 sambung ya

*~ aRaBeLLa ~* said...

ciss..

Dark-Emperor said...

aku teka sambungan dia mesti ramadhan tahon depan... =|

Unknown said...

網頁設計 網路行銷 關鍵字廣告 關鍵字行銷 餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 長灘島 長灘島旅遊 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 婚禮顧問 婚禮顧問 水晶 花蓮民宿 血糖機 血壓計 洗鼻器 熱敷墊 體脂計 化痰機 氧氣製造機 氣墊床 電動病床 ソリッドステートドライブ USB フラッシュドライブ SD シリーズ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...