Pengalaman Mohd Ridzuan Sufar bertemu Lailatulqadar.

Assalamaulaikum wbt,

Mohd Ridzuan Sufar atau Wan Sopak merupakan rakan sekampung gua. Wan Sopak pernah bertemu malam Lailatulqadar. Balik kampung baru-baru ni gua ada mintak izin beliau untuk menceritakan pengalaman beliau bertemu malam 'ajaib' tersebut.

"Wan, ana nak mintak izin nak tulis pengalaman anta bertemu Lailatulqadar.. boleh ke? Ana tulis dalam blog biar kutu-kutu yang baca blog ana tu insaf sikit"

"Tak ada halangan pada ana, asalkan memberi kebaikan bersama kita" Jawap Wan Sopak.

Gua jugak adjust nak publish gambar Wan Sopak dalam blog gua. Tapi katanya;
"Biarlah identiti ana menjadi rahsia, anta tulis sahajalah cerita pengalaman ana ini".

Dan Gua menghormati pendirian Wan Sopak.

-------------------------------------------------------------------------------------------
27 Ramadhan, tahun lepas SPM.

Malam tu, gua, wan sopak dan beberapa kutu lain telah menerima tazkirah ramadhan secara percuma oleh Hj Sheikh. Ceramah pasal malam Lailatulqadar.. Ceramah yang berlangsung di kedai Mail amat menginsafkan terutama kepada Wan Sopak yang tak puasa siang tadi. Lain betol muka Wan Sopak bila mendengar nasihat dari Hj Sheikh. Sayu ajer gua tengok muka Wan Sopak. Elok la jugak, anak derhaka macam Wan Sopak memang patut kena ceramah macam tu. Dah besar panjang puasa pun tak penuh.

"Antara tanda-tanda malam Lailatulqadar itu adalah pohon-pohon akan sujud sebagai tanda kebasaran Allah swt.. Malam menjadi dingin dan air pun sejuk. Sampai nak amik wudhuk pun ketor sejuk.. Dan ingatlah wahai kamu semua, malam itu terdapat di dalam 10 malam terakhir ramadhan" Terang Haji Sheikh. Wan Sopak merenung tepat ke dalam mata Haji Sheikh sebagai tanda terpegun..

Pung-pang-pung-pang.. dekat pukul 12.30 malam ceramah berakhir sebab Mail nak tutup kedai.

----------------------------------------------------------------------------------------------
28 Ramadhan, pukul 9.30 pagi.

"Assalamualaikummm.. apei.. oh pei.."

"Waalaikumsalam..." Jawap gua dari dalam rumah. Kelihatan di depan pintu usang rumah nenek satu lembaga bernama Mohd Ridzuan Sufar sedang berdiri tegak memakai kopiah putih, baju pagoda ada poket kat dada, kain pelikat kaler biru laut dan tasbih di tangan. Lain sangat gua tengok Wan Sopak time tu. Tak ada rupa dressing rock langsung.

"Pei, jom sembang kat pangkin" Bersih sungguh wajah Wan Sopak. Tak karat macam selalu.

"Aper citer Wan, lu nak ajak gua pi tarawih ke? awal lagi?" tanya gua..

"Ana dah jumpa malam Lailatulqadar" jawap Wan Sopak sambil cakap ana-anta mcm orang baru balik belajar kat Mesir. Tak tau pulak gua kalau orang jumpa malam Lailatulqadar, lidah auto tune jadi bunyik-bunyik mesir.

"Lu biar betol? Puasa pun kadang-kadang macam mana lu boleh dapat Lailatulqadar?" Gua memang tak puas hati. Pesen perangai nak menipu tak abis-abis..

"Memang ana telah berjumpa Lailatulqadar, anta tak percaya?"

"Lu sembang sikit.. pengalaman lu tu...."

Sambil tasbih terus menari di jari-jemari beliau, Wan Sopak menarik nafas panjang dan bersedia untuk menceritakan pengalaman beliau bertemu Lailatulqadar..

to be kontiniu..

apei - budak kampung

Comments

inchEkPelukis said…
addeiii..
potong stim a lu..
baru seronok nak baca nih tu bi kontinue lak dah.. =.=
Jarr said…
gua nak je seligi lu ni pei...
KayNisa said…
adoii, baru nak syok bace.. cepat2 continue tau.. keke
hohh!

kemahen semangat gua baca...
ujong2..

TU BI Kontiniyu pulok!

Saboooor aje lah..
Ann said…
cepat update...
Nur said…
Erkkkk,

Sungguh bersemangat waja saya membacanya, tiba2, kene menanti..sabo jer la...hahahah...cepat2 sambung ya
Dark-Emperor said…
aku teka sambungan dia mesti ramadhan tahon depan... =|
Anonymous said…
to be continued???
Mokkk Luuuu
switch off monitor!!!!
Anonymous said…
Ram2 Jaddahhhhhsss

Popular Posts