Pengalaman saya pergi makan kenduri kawin Mohd Ibrahim.

Assalamualaikum wbt,

Ni sepupu gua nama dia Mohd Ibrahim. Selamat Pengantin Baru Mohd Ibrahim. Punca gambar : Handpon camera Mohd Amir (sepupu gua lagi sorang).

Hari raya pertama, gua dapat sms paling rare dari Mohd Ibrahim iaitu sepupu gua. Sms bukan bunyik Selamat Hari Raya atau Jemputlah ke rumah ada Open House. Tapi Sms berbunyik

"Anda bertuah, no hanpone anda telah terpilih untuk menerima jemputan ke masjlis perkahwinan saya pada 2 October 2010. Alamat seperti berikut bla..bla..bla..."

Gua reply, "Ok roger!"

**********
2 October 2010, Sabak Bernam.

"Tahniah brader.." Ucap gua kepada Mohd Ibrahim selepas selesai akad nikah.

"Ok..ok.." jawap Mohd Ibrahim ringkas. Jelas fokus Mohd Ibrahim sudah hilang. Mungkin fokus lebih tertumpu kepada bilik pengantin. Gua rasa tapak tangan Mohd Ibrahim masih basah berpeluh, kat sideben pun ada peluh jugak. Mungkin darah gemuruh. Biasa arr...

Selepas amik gambar ala kadar, gua dan sedara-mara lain dijemput untuk makan nasik. Lauk memang nampak sedap.

Gua taruk perut masak lemak, pecal, aca buah dan 2 potong oren ke dalam pingan. Tak lupa jugak air sirap. Lauk memang tip-top. Gua punya selera satu macam menaik. Kat depan gua ialah Mohd Amir iaitu sepupu gua jugak, yang dari tadi memang dah tak angkat muka. Gaya makan tunduk ajer dah macam orang tidor sambil duduk pun ada. Sama ada lauk terlalu sedap atau barangkali Mohd Amir malu nak makan sambil menatap muka gua.

"Masham mana lauk nya, ada bagus?" tanya bapak pengantin perempuan bunyik jawa.

"Alhamdulillah pakcik, shedap betol. Masyak lemak perot ni paling shedap pakcik" Gua jawap pun buat-buat bunyik jawa.

"Haa tu paling shepesial (Special) tu.. masyak lemak perot shampur (campur) kulit lembu.. haaa makan-makan sampai habis" sambil pakcik tu tepuk-tepuk belakang gua.

Secara auto Mohd Amir yang dari tadi tunduk tetiba mengangkat muka sambil kunyah pelahan-lahan.. dari raut wajah dan anak mata Mohd Amir gua nampak ada 1000 penyesalan. Kalau Mohd Amir nak menyesal mungkin masih ada peluang. Tapi kalau gua nak menyesal pun dah tak guna pasal gua dah siap-siap basuh tangan tanda abis makan.

***************
Selepas abis upacara sanding, Mohd Amir yang dari lepas makan tadi kelihatan murung tetiba bersuara "Gua mati-mati ingat tu daging bakar pei.. kalau gua tau tu kulit lembu sumpah gua tak nak makan..sumpahhhhhh"

"Gua pun tak tau plak selain dari buat kompang, kulit lembu boleh buat makan!" Jawap gua pendek sambil merenung tepat ke wajah Mohd Amir. Kelihatan ada kilauan seakan air mata di hujung mata beliau. Sabarlah...

apei - budak kampung

Comments

Helmi said…
Lu serius ke kulit lembu.tah2 tetel xpun babat aku pecaya la.
Jarr said…
kulit lembu?kalau celup tepung buleh lagi kunyah...
afendi ariff said…
ada bulu ke pei?
heh!
herkk???

ape rasa dia? liat tak? ada bau lembu ke?

ouchh!!

Gua pon igt kulit lembu speshel utk wat kompang je bro!! (ehh, wa pon terikut2 slang jawa plk)
apei said…
hemi - betol bro kulit lembu.

jarr - lu try tengok kulit lembu celop tepung kentaki. boleh makan tak?

afendi - tarak bro.. gua ingat bulu dia dah buang kot.

jaja - tak liat sgt, ada bau lembu skit.. kalau tak tau boleh arr makan. dah tau kalu.. tak lalu weh..

Popular Posts