kepsi

Assalamualaikum wbt,

Cuti sekolah hujung tahun darjah 4 nak masuk darjah 5. Aktiviti cuti sekolah gua dipenuhi dengan agenda-agenda memancing, main askar-askar pakai pistol ceri, kejar itik dan rembat jambu air kat kebun tok ayah buat bekal rewang naik basikal sambil menuju tempat mandi sungai dan aktiviti wajib adalah main bola petang-petang.

Pagi tu gua dengan Syawal (cucu tok ayah) ada projek untuk carik buluh kat tepi sungai nak buat layang-layang sebagai bahan permainan kami lepas zohor nanti. Baru kami nak memulakan langkah kayuhan basikal, tok ayah sound dari serambi rumah.

"Hangpa nak pi mana pagi-pagi?"

"Nak pi mengaji tok ayah" Jawab Syawal stedy dari atas basikal jipang handle panjang beliau.

"Tak payah nak menipu. Pi mengaji tang mana dok pakai suar pendek ngan singlet. Hang dua-dua ekoq tunggu sat. Ikot aku pi pekan aku nak pi tabung aji"

Sesetengah kutu bila mak bapak atau atok nenek ajak kuar town walaupun pi pejabat pos dah kira seronok abis pasal dapat naik bas sambil tengok-tengok makwe dalam bas. Tapi pada gua, keluar ikot orang tua pi town adalah tidak cool. Banyak projek gua terpaksa dibatalkan atau di pospon ke tarikh lain. 10 minit, tok ayah dah siap dengan baju pagoda, dan pakai kain pelekat ikat dengan tali pinggang hijau orang pergi haji sebagai tempat letak buku tabung haji.

Tok ayah tak ada transport lain selain dari basikal buruk untuk dia berulang ke kebun dan pergi surau. Gua, Syawal dan Tok ayah berjalan kaki sampai simpang 3 dan tunggu kereta sapu untuk ke pekan.

Sampai pekan, di opis tabung aji suasana memang bosan. Sorang makwe pun gua tak nampak selain dari makcik-makcik, pakcik-pakcik dan atok nenek yang nak pergi haji. Orang kerje kat kaunter semua pakai songkok dan baju butang sampai atas. Tak ada sorang pun kelibat kutu-kutu atau mat rock untuk buat teman gua berborak. Syawal memang tak boleh harap, masuk opis tabung haji ada ekon terus terlelap.

15 minit, tok ayah salam-salam dengan orang kaunter tabung aji sambil cakap 'Assalamualaikum'. Maka berakhirlah penderitaan gua di opis tabung aji.

"Tok ayah nak pi kedai depan sat, hangpa nak ikot?"

"Kedai mana tok? kitorang nak pi ngaji ni nanti lambat" kata Syawal padahal nak balik cepat nak carik buloh.

"Moh ikot, tok ayah belanja hangpa makan naa"

Gua melangkah menyeberang jalan menuju kedai dengan papan tanda merah ada gambar orang muka mcm tok ayah tengah senyum kat depan pintu masuk kedai tu.

Setelah 10 tahun gua hidup dan membesar dengan masak tempoyak dan sambal tempe, yer itu kali pertama gua merasa dan mengenal apa itu kepsi (KFC).

**********
"Bang.. ooo abg... aper termenung?! makan ler cepat. Tak selera ke?" Pn Marlina mengoyang-goyangkan tangan depan mata gua. Gua tersentak.

"Emm... tak ada apa.. tetiba dok teringat arwah tok ayah belanja abg makan kepsi masa umur abg 10 tahun. Katanya sebab abg peksa dapat no 1, syawal dapat no 4" Gua tersenyum memandang Pn Marlina kemudian ke Cik Orked yang sedang mengunyah nugget kepsi sebagai hidangan dinner kami sambil senyum-senyum kat gua.

"Untung Orked baru 2 tahun dah merasa kepsi.."

apei - budak kampung

Comments

huhhh.. adik gua yang bongsu umur brape bulan dah melantak kentang putar kepsi tau.

makanan harian plak tu..

large.

huhh.
aieda said…
tapi bebudak jgn biasakan makan fastfood slalu...
Jarr said…
gua knal a&w dulu bro..kepsi lambat skit.almaklumlah,kepsi sampai teghanu agak lambat...kahkahkah.

umur 10 tahun makan kepsi mmg lupa baca bismillah kan?sedap.
anak gua mkn kentang putar kepsi umur 8 bln. Harap2 dia x addict la dgn mknan cenggitu..
helmi said…
gua merasa kepsi masa umur 12thn.tu pun cikgu belanja.ank gua umur 4thn tiap kali g town nk kepsi.jgn dia mintak mc d sudh,mek ciken mcm cilake punya iklan.

Popular Posts