Nenek

Assalamualaikum wbt

1999.

"Hari ni apei balik asrama kan? nak nenek dah buatkan sambal goreng tempe. Buat bekal makan kat asrama" Kata nenek kepada gua. Memang kebiasaannya macam tu, ada saja bekal dari nenek.

"Yelah terima kasih nek" Jawap gua.

Gua bukak plastik kaler oren yang dalam nyer ada satu lagi pelastik berisi sambal goreng tempe kemas berikat dengan getah kuning. Selain dari tu ada jugak 1 keping note kaler merah dan 1 keping note kaler hijau.

"Eh ni buat aper pulak ni nek? apei ada duit lah. Hari tu cuti sekolah kan ada tolong Chu Man kupas kelapa. Dia ada bagi upah sikit, lagi pun duit biasiswa ada lagi"

"Amik ajer. Pakai buat belanja. Berapa juta Chu Man bagi kau sampai duit aku pun kau tak nak?" Tak nak nenek kecik hati gua amik jugak duit tu. Gua lipat elok-elok masuk dalam poket baju batik asrama.

"Terima kasih nek, apei balik dulu. Nanti raya haji baru apei balik kampung" Gua salam nenek dan beransur nak balik ke asrama. Perasaan tak best. Perasaan ni akan datang setiap kali gua nak kena balik semula ke asrama. Pada gua asrama adalah sucks! hehehe..

Nenek jarang bagi gua duit, setiap sen yang nenek bagi pada gua sangat berharga.

**********
2010, Seminggu sebelum Raya Haji 1431.

Gua pergi rumah nenek. Hari ni nenek tak macam tahun 1999. Hari ni nenek hanya duduk atas kerusi roda, baring atas katil dan hanya mampu solat secara duduk. Kaki nenek tak macam dulu. Nenek dah tak mampu nak berdiri untuk masak sambal goreng tempe kegemeran gua lagi seperti tahun 1999 dan sebelumnya.

"Nek, nanti raya haji masak lah sambal goreng tempe... dah lama tak makan nenek masak" kata gua sambil bersila atas pangkin. Nenek duduk atas wheel chair sebelah gua. Gua memang rapat dengan nenek sebab gua dibela nenek sejak kecik.

"Macam mana aku nak masak, nak berdiri pun tak larat" Jawap nenek sambil tangan sibuk membilang butir tasbih.

kung-kang-kung-kang macam-macam benda gua sembang ngan nenek. Kat luar rumah gua tengok Puan Marlina sibuk bagi arahan kepada Mr G (adik lelaki gua) sambil tunjuk-tunjuk mangga muda yang harus Mr G kait. Orked pulak sibuk kutip mangga muda yang dah jatuh masuk dalam plastik beg.

"Nek, ni ada duit sikit memang apei niat nak bagi buat belanja nenek" Gua tak pernah bagi nenek duit pasal gua tau nenek memang ada duit. Anak-anak dia orang senang. Rumah sewa nenek pun ada 2-3 buah. Gua tau..

"Tak payah lah.. aku dah tak ada nak tanggung saper-saper. Duit banyak pun nak buat aper. Kau simpan ajer duit tu. Buat belanja anak kau. Esok lusa nak tambah lagi tu" Jawap nenek. Mata nenek tepat merenung tingkah laku Orked di laman rumah.

"Apei niat memang nak bagi ni nek. Ambik ajer lah..."

"Macam ni lah, balik nanti kau singgah surau kita tu, kau sedekah ajer kat sana. Bukan duit yang aku nak.. aku suka cucu-cicit aku ada selalu kat rumah ni. Itu lagi mahal harganya. Betol tak?"

Cepat-cepat gua masuk duit dalam poket "InsyaAllah nek, ada masa apei balik kampung selalu"

apei - budak kampung

p/s: "Nek, duit yang apei niat nak bagi kat nenek tu apei dah bagi kat orang surau suruh buat qorban nama nenek satu bahagian. Dan satu lagi duit 15 ringgit yang nenek bagi dulu tu dah 11 tahun dalam beg duit apei ni... masih terlipat elok macam mula-mula nenek bagi dulu. Terima kasih nek"

Comments

sharamli said…
terharu.
rasa nak menangis pulak pagi2 buta baca ni
Adziim said…
Ya Allah, part apei masih simpan duit RM15 dulu tu buat aku terharu.
Jarr said…
lu mmg cucu sejati.
bertuah lu masih ade nenek nak jenguk..
gua baik belah mak or bapak semua dah menyahut panggilan Ilahi..

salam eidul adha dari sahabat lu, Jarr.
L.e.y.h.a said…
ok...sumpah..gua nangis....sebb gua teringt kat arwah uwan gua yg jage dari kecik gak...

selamat hari raya aidiladha...
aieda said…
okeyyy serius tacinggg! x ramai cucu yg ingat atuk nenek ni...

selamat raya..
apei said…
Kepada semua yang men-komen, gua ucapakan selamat hari raya aidiladha.

Popular Posts