mangkok!

Assalamualaikum wbt,

Mesyuarat JKKK sempena anak Pakcik Jamil Sg Burung nak kawin. Macam biasa, sama ada gua hadir atau tidak ke mesyuarat JKKK kampung, gua pasti akan diberikan apa-apa jawatan. Kali ni gua mendapat jawatan sebagai tukang urus barang-barang logistik.

Logistik bermaksud menguruskan barang-barang kelengkapan memasak dari kayu api sampai ke berus cuci bontot kuali, dari pingan mangkok untuk hidang orang makan sampai ke kordial air sirap dan gula, dari zink nak pasang khemah sampai batu bata buat sendal tiang kemah yang goyang. Itu semua adalah di bawah tanggungjawap gua. Yer.. gua adalah ketua ajk logistik atau dalam bahasa budak-budak sekolah yang sibuk berpesatuan ialah AJK Pelbagai.

Ahli-ahli dibawah AJK Logistik adalah Abu Leman atau nama I/C Abdul Sulaiman atau nama kat sekolah Buyong. Seorang yang berbadan sasa dengan ketinggian 170cm dan berat 105kg. Pinggang tak besar sangat dalam 45inci ajer gua rasa. Hobi karaoke. Rocker pujaan adalah Amy Search. Tapi jiwa lembut, skuter kaler pink ada gambar bunga ros berdarah kat nombor plat.

Ketua JKKK memang seorang yang bijaksana lagi arif. Katanya "Apei, teman rase sebagai AJK logistik keje dema tak lah banyak. Jadinye teman rase elok benor buyong aje ngan dema. Berdua aje pun dah ok tu"

Gua hanya angguk sambil cakap "Terima kasih yang arif!"

*******************************
Dalam mesyuarat JKKK, Ketua JKKK telah menanyakan setiap AJK jika ada sebarang masalah berbangkit boleh lah dikongsi bersama dan dibincangkan. Sampailah giliran gua...

Ketuan JKKK: Apei, dema ada ape-ape masalah? Pingan mangkok ok? Periok belanga ok? Sabun udah beli?

Gua: Semua settle yang arif. Cuma masalah problem teman ni ialah kita tak ada mangkok besor nak buat letak air 'coctail' untuk hidang mempelai nanti.

Ketua JKKK: Ate surau punye mangkok besor tu mane?

Gua: Kan dah pecah masa raya aji hari tu Man Koboi buat letak sop ekor. Mangkok tu tak leh kena panas nanti pecah. Letak benda sejuk aje. Kan ke tok jugak yang suruh Man Koboi letak sop ekor ari tu. Lupe ke?

Ketua JKKK: Ate mcm mane... ni yang teman stress ni.

Gua: Rilek tok..rilek.. kang naik darah tinggi pulak.

Ketua JKKK: dema pakai ajerlah mangkok besar sebelah dema tu.

Gua: Bila pulak saya ada mangkok besar tok. Sebelah mane?

Ketua JKKK: tu sebelah dema tu yang dok senyum-senyum dari tadi (sambil memuncungkan mulut tunjuk kepada buyong).

Kadang-kadang gurau orang tua ni boleh tahan kasar jugak. Buyong dah tarik diri pasal kecik hati ngan Ketua JKKK panggil dia mangkok. Maksudnya tinggal gua sorang sebagai AJK logistik.
Kenduri masa raya cina awal bulan 2 ni. Gua sekarang tengah sibuk carik akal tak nak balik kampung.

p/s: Tadi masa nak log-in blog masa nak masuk password gua rasa berdebar takut tetiba keluar warning window dari blogspot "Blog lu dah ditutup secara auto oleh blogspot sebab lu malas nak tulis. Buat semak ajer dalam perindustrian blogger!"

Comments

marlina said…
hahahaha,br kali ni dpt 1st yg mengomen...tp x tau nak komen aper...mangkuk la...
aieda said…
lu baru nak pegang jawatan ketua ajk logistik dah malas nak tuleh blog..
klau betul2 kuar warning cmtu, camne?
sharamli said…
kahkahkah.
nasib baik ingat lagik paswed

marlina atas ni..puan marlina ke
sebok bebeno agaknya Ketua AJK logistik tu..smpi blog pon berhabok
Anonymous said…
Fetching good post. I perfectly stumbled upon your blog and wanted to say that I get extraordinarily enjoyed reading your blog posts. Any condition I' ll be subscribing to your feed and I hope you post again soon.
[IMG]http://www.sedonarapidweightloss.com/weightloss-diet/34/b/happy.gif[/IMG]
Ann said…
ckp jer orng melayu kene stay back kt opis psl smua chinese cuti..
afendi ariff said…
jgn lari dr tgjwb bai...
heh!

Popular Posts