Monday, February 7, 2011

Saya dan MC

Assalamualaikum wbt,

Gua MC hari ni. Pagi tadi Pn Marlina dah sediakan sarapan berupa buah epal dan roti. Jadi untuk meneruskan hidup, tengahari gua akan berusaha masak sendiri. 1.00pm, gua dah siap-siap pecahkan telur, potong bawang dan cili sikit. Itu adalah bahan-bahan untuk main course. Sebagai side dish, gua memotong sedikit bahagian ekor ikan gelama masin dari dalam peti sejuk. Gua pun tak tau dah berapa tahun ikan masin tu kat situ.

Minyak dipanaskan, dan gua pun masukkan bahan-bahan untuk main couse tadi dan tak sampai 2 minit maka menjelmalah telur dada yang berintikan bawang dan cili. Sedikit garam gua taburkan sebagai penambah perasa. Telur gua asingkan ke tepi, panaskan minyak sekali lagi dan tak sampai beberapa saat satu rumah terbau ikan masin. Tak sampai 10 minit hidangan tengahari gua dah siap. Baru gua perasan, nasik tak masak lagi..

Dengan berbekalkan kesabaran, gua membasuh beras dan memasak nasik agak-agak untuk gua makan sorang. Letak dalam rice cooker dan gua beredar ke depan. Bau ikan masin bercampur telor dada memang buat gua panas! Lapor..

Dengan penuh kesabaran gua duduk atas sopa sambil tengok cerita buat-buat bangunan siaran discovery. Memang bosan, patut lah gua tak dilahirkan sebagai arkitek. Mungkin kesan ubat selsema yang kuat, gua terlelap, 40 minit berlalu, bau ikan masin atas meja makan masih ada sikit-sikit. Gua terus ke dapur, ambil pinggan dan menuju ke rice cooker. Harapan menggunung untuk makan nasik hasil air tangan sendiri. Penutup rice cooker di bukak, perasaan gua hampa, nasik tak masak lagi. Rupanya masak nasik ni lepas lu dah letak dalam rice cooker tu lu kena tekan lagi butang tulis 'cook'. Gua ingat dia auto masak!

apei - budak kampung.

p/s: Gua baru abis makan meggi sama ikan masin. Sedap jugak. Lu orang boleh try!

9 .:

❀aRaBeLLa❀ said...

gua pon mc arini..

apei said...

hahaha gua ada geng rupanya. tengahari mkn aper?

aieda said...

hahahaha x tau masak nasik ghupenye. eh silap, tak reti guna rice cooker.

sharamli said...

dah banyak kali kena...
lauk dah hidang..teng0k2 nasik xmasak..panas hati 0i

TiKa LEh said...

hahah..brtmbh sakit lah tgk nsi xmasak lg..heheh

❀aRaBeLLa❀ said...

seb bek sakit2 gua kat kpg lagi..dapatlah makan sedap2..wakaka

p/s-sakit tak leh baca blog..lu lagi la siap update entry panjang2 lagi..heh

pari pari syurga said...

gua penah kena camtu.. lg brape minit bapak gua nak balik mkn tghari.



gua benci!

Haris Hauzah said...

dah agak dah...

mEiZ SHA said...

broooooooooooooooo...;)
alamak laama wehh wa cari blog kamu..ilang laa dat time..:)

pe kabar???\
waaa orked nak dpt adik da??
tahniahhhhhhhh tumpang bahagia sama famili kamu...:)

apa brg makan magie sama ikan masin nie??hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...