Wednesday, March 16, 2011

Aku Pelajar.

Assalamualaikum wbt,

Semenjak dua menjak gua menjadi pelajar sepenuh masa dan pekerja separuh masa di sebuah bank ni daya pemikiran gua lebih cenderung ke arah bahan-bahan ilmiah. Sebagai contoh bahan bacaan sambil-sambil pekena roti bakar time pagi adalah 'The Edge' dan ke atas. Gua dah tak main dah Kosmo ngan Harian Metro, magazine pulak gua sibuk baca 'The Times' dan 'Weekly News' tak main dah Mastika ngan Ujang. Siaran tv pulak gua lebih cenderung kepada siaran-siaran yang boleh memberi gua input yang berguna seperti cerita buat kapal terbang di discovery channel dan cerita pasal orang panjat-panjat gunung dan berlawan dengan ular di NatGeo Channel. Gua memang dah lama tak tengok cerita AC di Mana? dan Sehati Berdansar. Raja Lawak? Jauh sekali! Gua tau ada wujud cerita nama Raja Lawak tu pun pasal Pn Marlina yang cerita. Kalau tak haram gua tak tau.

Sekarang gua ingat nak tulis blog pun dengan bahan-bahan ilmiah contohnya pasal pendapat gua terhadap iklim ekonomi semasa. Gua jugak nak mengupas dan membincangkan isu-isu yang lebih berat seperti kesan radiator nuclear yang terbakar di Jepun terhadap nilai import Jepun ke Malaysia. Sekarang gua dah malas nak cerita pasal kutu-kutu bola, kutu-kutu kampung yang dari kecik sampai besar asyik lepak kedai Mail, kutu-kutu opis gua yang sibuk kerja 'gelap ke gelap' (maksudnya dari awal pagi sampai lepas magrib).

Malam semalam sebelum tidor gua ada meluahkan hasrat ni kepada Pn Marlina untuk menukar penampilan blog gua dari blog sampah macam ni kepada blog yang lebih ilmiah. Mana tau kot-kot ada mana-mana orang putih offer gua tulis dalam majalah diorang.

"Abg ingat nak tulis pasal Finance dan Economy lah dalam blog abg. ok tak?"

"Abg dah pikir abis ke? berat tu..." tanya Pn Marlina untuk kepastian.

"Abg rasa tak ada masalah. Benda kecik ajer tu. Lagi pun abg dah start baca surat khabar 'The New York Times' kat library" Jawap gua sambil merenung mata Pn Marlina sebagai tanda keyakinan.

"Bukan aper, kesian sy tengok abg tu. Baru belajar 2-3 bulan misai ngan janggut pun dah tak reti nak shave, pastu hari-hari kompelin baca buku pun tak paham-paham ni lagi nak tulis pasal economy dalam blog yang satu alam boleh baca tu? Tu assingment dalam laptop tu dah dua minggu baru 1 perenggan jer tak gerak-gerak. Tapi kalau abg confident buat lah" Pn Marlina menjawap.

Gua amik bantal tutup muka. Tak tau pukul berapa gua tertidur sedar-sedar Pn Marlina kejut suruh bangun semayang subuh. Pagi tadi gua rasa mata pedih-pedih sikit, mungkin gua menangis dalam tidor. Bisa jugak kata-kata Pn Marlina. Malam ni gua nak buat assingment.

apei - budak kampung.

5 .:

sharamli said...

kah kah kah.
pedas kemain ayat puan marlina w0i

nurul lalala said...

adeh. makan dalam...T_T

citahrudin said...

pn marlina ni memang power lah!

MaszLaVista said...

ARGHHH...LU EJA ASSIGNMENT PON TAK BETUL PEI..

paiseh said...

moga puan marlina insaf lepas baca entry ni~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...