Thursday, May 5, 2011

Angin sejuk Houthandel Schmidt

Assalamualaikum wbt,

Lepas pekena roti cicah black paper sos, kentang rebus, kacang bersos tomato dan kopi arabica lebih kurang, gua terus melangkah keluar dari Latei sebuah kedai makan yang gua boleh tolerate sikit dari segi harga dan rasa makanan. Kedai makan dengan tema macam tahun 70-an. Latei terletak lebih kurang 200meter barat The Monk Hotel. Jam baru pukul 7 petang.

Gua amik keputusan untuk merayap dulu sebelum menghabiskan hari-hari terakhir di amsterdam. Dah 4 hari gua kat sini, sorang melayu pun gua tak nampak. Kaki terus melangkah hingga ke Houthandel Schmidt sebuah kawasan deretan kedai beberapa blok dari The Monk Hotel. Dari jauh gua nampak satu kutu main gitar ngan rambut rasta macam bob marley. Nyayi lagu bahasa orang amsterdam dan beberapa lagu orang putih. Dia punya style main basking tak macam budak-budak baru nak belajar main gitar yang lepak kat gerai Mail kat kampung gua.

Gua duduk tepi tembok 5 meter dari mamat 'bob marley' sambil layan kopi arabica lebih tadi yang gua tapau. Ingatan gua mengelamun teringat tunang (Pn Marlina).

"Emm lagi 3 bulan nak kawin...keh..keh...keh..." gelak gua sorang-sorang.

"Isabella adalah kisah cinta dua dunia...mengapa kita bercinta bla..bla..bla..." Mamat 'bob marley' menyayi lagu Search. Gua terkejut. Dah 4-5 hari gua tak dengar orang cakap melayu ngan gua tetiba ada pulak kutu menyayi lagu melayu.

Gua rapat ngan kutu tersebut sambil dengar sebutan bahasa melayu dia, memang perfect tak ada silap. Panjang-pendek, dengung, sumbang dia semua cukup. Gua jadi kagum lantas bertanya.

"Nice song brother. You know the band?"

"Search?"

"Absolutely..."Jawap gua sambil buat tangan tanda macam gua ni rock.

"Hang cakap melayu pun tak pa.. aku paham" Jawap mamat 'bob marley'

Giler terharu gua, 4-5 hari gua mencarik melayu di amsterdam akhirnya bertemu jugak sorang kutu basking berbangsa melayu.

Malam tu gua habiskan masa dengan kutu bernama Faizal tersebut sembang-sembang cakap bahasa melayu, saper tercakap bahasa orang putih atau bahasa orang amsterdam kena tendang kat dada. Faizal orang Alor Star, lorat utara memang piang punya pekat. Berumur 25 tahun (masa tu) dan baru menetap di amsterdam 3 tahun dan sebelum tu 2 tahun di France. Seorang budak yang dah tak ada orang tua dan adik beradik yang tak suka kawan dengan dia. Mengambil keputusan pergi jalan-jalan tengok tempat orang dan tempat pertama dia sampai adalah France. Menurutnya dia ke france kerana nak berjumpa dengan Zidane tapi hampa. Akhirnya lari ke Amsterdam pulak.

Tu cerita tahun 2007.

**********

"Encik Firdaus, ada visitor nak jumpa di lobby A sekarang" suara kakak security dari lobby call talipon opis gua.

"Ok seminit saya turun"

Dari jauh gua nampak seorang minah mat salleh senyum-senyum pandang gua, terus gua hulur tangan "Hi, I'm Firdaus, looking for me?"

"Hang dari dulu sampai laa ni dok sama gak, nampak awek mat salleh laju jer.. Bini aku tu woi!"

Gua toleh belakang, Faizal 'bob marley' kutu yang gua jumpa kat Houthandel Schmidt 4 tahun lepas datang opis gua nak ajak lunch sambil nak bagi tau dia dah kawin dengan orang putih. Kesian bini dia tak paham sangat bahasa melayu.

Sebelum Faizal cakap babai kat gua tadi sempat lagi dia nyayi lagu negaraku... gua boleh simpulkan nyayian beliau sebagai barai dan rabak. Jiwa tu dah tak ada kat Malaysia.

apei - budak kampung

p/s: Bro, selamat menjadi warga amsterdam. Sana bukan tempat gua, cinta gua pun kat sini. Selamat!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...