Tak lekang oleh waktu.

Assalamualaikum wbt,

Dah 2 hari Amir sedar dari koma selepas terlibat dengan kemalangan yang menyebabkan sebelah kaki dia di potong. Keadaan Amir semakin setabil, dah boleh bercakap dan kenal orang-orang di sekitar dia termasuk lah gua. Amir sepupu gua sebelah Datin Sri, anak kedua Pak Long Omar. Gua memang rapat dengan Amir walaupun dia 8 tahun lagi tua dari gua.

"Apei rasa Pak Long ngan Mak Long balik lah malam ni. Udah tak rupa orang gayanyer" Mana tidak nyer Pak Long dan Mak Long gua dok menjaga Amir sejak dari mamat tu koma, sampai kaki kena potong sampai dah sedar dari koma. Tak balik-balik rumah. Tidor tak tentu arah, makan minum tak tentu hala. Dah macam rupa apa dah.

"Iyerlah, elok benor ler tu. Kami pun dah letih. Nak balik lah tidor" Jawap Pak Long Omar.

Lepas bersalam lebih kurang mereka pun beredar.

Malam tu gua sembang macam-macam dengan Amir, nampak dia pun happy. Dia pun cakap dia redha kaki dia kena potong. Gua rasa lega.

"Amir, lu kena baik cepat bro, raya dah dekat lagi 5 hari jer ni. Lu punya songkok tak ada kan? Raya haji tahun lepas jatuh dalam longkang. Ingat tak?"

"Tau... tapi gua ingat raya tahun ni gua tak nak pakai songkok lah pei.."

"Abis lu nak pakai aper? kopiah? dah macam aji-aji ajer rupa lu nanti bro" kata gua.

"Gua tak nak pakai aper-aper. Baju raya pun gua nak simple jer. Beli kain murah-murah jer. Yang penting lain dari orang lain"

"Hahahaha...betol..betol... kita pi pekan sekali bro carik baju raya" Gua hanya senyum kepada Amir. Dia pun membalas senyuman gua.

Malam tu gua tertidor sebelah katil Amir, seronok gua tengok Amir dah boleh sembang-sembang dan gurau-gurau.

Sebelum gua terlelap sempat Amir cakap "Pei, raya tahun ni lu datang rumah gua bawak hadiah. Balik-balik bawak Nasik Impit ngan kuah kacang jer.. Sesekali lu bawak hadiah pulak"

"Lu nak hadiah aper Mei?" tanya gua

"Aper-aper lah pei, asalkan yang special. Lagi bagus tiap-tiap kali raya lu bawak hadiah" Kata Amir.

"Hahahhaha... lu ni dah macam Meri krismas plak gayanyer. Dah la bro, gua nak tidor. Ngantok!" Gua tengok Amir hanya senyum dan menganguk. Dia menarik nafas panjang sebelum menutup mata.

Yer... itu kenangan terakhir gua dengan Amir. Dia meninggal 3 hari sebelum raya kerana jangkitan kuman pada paru-paru. Niat Amir tak nak pakai songkok time raya dah pun termakbul, baju raya dia pun yang paling simple, murah dan lain dari yang lain (kafan). Dan seperti yang gua janji, setiap kali raya gua akan ke 'rumah' baru Amir untuk hadiahkan dia bacaan Yassin dan Al -Fatihah.

"Amir, dah 12 tahun lu pergi, dan raya tahun ni seperti biasa gua akan singgah 'rumah' lu untuk bagi hadiah"

Al - Fatihah

***********************

"Meriah lu punya kawin pei. Alhamdulillah kawin sorang lagi kawan gua" Kata Nikmat Selamat. Schoolmate gua yang paling kamcing. Gua panggil dia Mat jer. Tapi dia marah sebab katanya nama Mat tak komersial. Dia lagi suka orang panggil dia Nik. Kalau budak-budak junior pompuan akan panggil dia Abg Nik.

"Boleh lah Mat, Alhamdulillah. Lu bila?" Tanya gua.

"Gua tak kawin kot. sampai bila-bila pun"

"Aperhal plak? lu hensem gak dan macam ben aflek aper"

"Entah lah pei... eh nanti lu dapat anak bagi tau gua. Gua nak beli hadiah besar untuk anak lu. Tapi kalau tak sempat gua mintak maaf awal-awal" Kata Mat lagi.

"Eh aper lu merepek ni bro...apersal plak tak sempat lain macam benor bunyik nyer"

"Tak ada apa lah pei, ok bro, gua gerak dulu. Lu jaga bini lu elok-elok. Ingat dapat anak bagi tau gua!" Gua bersalam dengan Mat dan dia terus berlalu.

Lama gua tak jumpa Mat, sampai gua dapat berita Mat meniggal seminggu lepas gua kawin kerana kemalangan motosikal di MRR2 berhampiran Giant Batu Caves.

"Bro, gua tak kisah pun pasal hadiah yang lu janji nak bagi kat anak gua tu, tapi yang gua paling terkilan tak dapat datang kebumi lu. Eh Mat, bet ping-pong yang lu hadiahkan kat gua masa kita main wakil daerah dulu gua simpan lagi. Dah tak elok, tapi gua simpan jer dalam laci kat opis tu. terima kasih bagi gua bet ping-pong, terima kasih ponteng sekolah dengan gua, terima kasih main bola dengan gua, terima kasih datang kenduri kawin gua dan terima kasih jadi kawan gua"

Al - Fatihah

*****************************

"Daus, gua nak lu punya ayam sikit... sedap benor ayam ni gua rasa" Kata Saipol pada gua kat dewan makan kolej masa gua buat pra-universiti dulu. Saipol duduk depan bilik gua satu bilik dengan taqiuddin. Tapi kami rapat sebab kami sekelas.

"Aperhal plak, dah la gua dapat bahagian kepak lagi lu nak bedal"

"Alaa bro sikit jer... hujung kepak pun jadi lah...sedap benor plak ayam ni gua rasa hari ni. Lain macam sedap nyer" Saipol merayu macam budak kecik.

"Ah tak payah... gua lapor ni" Dan gua terus berkeras.

"Pls bro... gua lapor ni. Lepas ni tak tau lah bila lagi gua nak dapat makan benda sedap macam ni" Saipol merayu lagi.

Gua patahkan sikit hujung kepak ayam tu gua letak dalam tray makan Saipol. Gua tengok bersungguh Saipol kunyah kepak ayam tu habis sekali dengan tulang-tulang dia telan.

"BRo... nak lagi.. kali ni last.. sumpah gua tak nak dah lepas ni" Saipol mintak lagi. Kali ni darah gua dah menaik sikit.

Gua tunjuk ada lagi sikit kepak ayam tu kepada Saipol sambil cakap "Lu nak? kirim salam!" terus gua suapkan cebisan kepak ayam yang terakhir dalam mulut gua. Puas hati gua masa tu.

"Sampai hati lu pei... tak tau lah bila lagi gua nak makan ayam kicap makcik dining ni" Kata Saipol sambil cebik bibir sikit. Dah macam rupa pompuan merajuk.

"Setiap hari Rabu tengahari lu datang ajer dining ni...mesti ada! hahaha" terus gua bangun dan basuh tangan. Tinggalkan Saipol sorang-sorang.

Malam tu lepas solat isya, gua mendengar pengumuman yang dibuat dari surau kolej yang mengatakan Saipol terlibat dalam kemalangan kereta. Kereta kancil yang Saipol pandu bertembung lori dan dia meninggal di tempat kejadian. Kereta kancil sepanjang 3-4 meter jadi 50cm. Tak payah gua cerita macam mana rupa jenazah Saipol.

"Bro, kalau gua tau lu nak pergi terus gua bagi semua kepak ayam gua kat lu siang tadi. Bro, kenapa gua tak boleh paham bila lu cakap "lepas ni tak tau lagi bila nak makan lauk sedap mcm ni". Bro, sejak lu tak ada..gua tak lalu nak makan kepak ayam mesti teringat kat lu. Bro, gua mintak maaf. Gua harap Al-fatihah dari gua setiap kali lepas solat boleh ganti kan kepak ayam tu"

Al - Fatihah

apei - budak kampung

p/s: Nanti kalau gua dah tak ada saper pulak nak hadiahkan Al-Fatihah untuk gua?

Comments

apei said…
citah - woi pi semayang magrib lah.
sharamli said…
*lap air mata*
De' Nurul said…
berair mata T__T

Popular Posts