Ahmad Shahril

Assalamualaikum wbt,

Malam kelmarin gua sempat lepak ngan Ahmad Shahril, room mate gua masa zaman-zaman universiti dulu. Umur sama ngan gua, kelas pun sama ngan gua, ponteng kelas pun sama ngan gua, isap rokok pun sama, duduk dalam dewan masa final exam pun sebelah-sebelah tapi Sharil ada kereta kancil kaler merah dan handphone nokia 3310. Gua? apa pun tarak. Harapkan kasut bola adidas predator secondhand yang gua beli dari senior.

Ahmad Shahril orang Kuala Lipis, sekarang kerja bank cawangan Kuala Lipis sebagai pegawai luluskan orang nak buat loan. Dia punya bz bukan sikit-sikit, asyik meeting, asyik keluar jumpa orang, pergi site, outstation, jumpa client, dan minum teh tarik bersama bos. Itu semua adalah ayat-ayat yang biasa gua dengar bila setiap kali gua call beliau. Jadi gua boleh simpulkan bahawa Ahmad Shahril seorang pegawai bank cawangan Kuala Lipis yang sibuk.

Lama gua setting time nak jumpa Ahmad Shahril, akhirnya malam kelmarin beliau datang ke KL atas urusan nak jumpa client katanya. Beliau punya dedikasi terhadap kerja bukan sikit-sikit, dari KL (Kuala Lipis) ke KL (Kuala Lumpur) mencari client. Pastut lah boss sayang, tiap-tiap petang belanja teh tarik.

"Lu kat mana bro?" Shahril call gua sebagai tanda dia dah sampai kat lokasi pertemuan

"Lu dah sampai ke? gua kat rumah lagi tengah tengok tv" Jawap gua.

"Gua dah sampai Restoran Arip, Pandan Indah. Gua tunggu sini. Kita jumpa jer kat sini tapi gua tak nak lepak kat kedai mamak. Kedai mamak mahal, aper jadah teh tarik sampai singgit setengah?! Pastu rasa macam minum air inai" Kata Shahril.

**********

Sampai restoran Arip, kami gerak ke kedai nasik arab aper benda nama entah kat area ampang. Shahril yang nak sangat makan nasik arab.

"Apei, gua tengok lu punya life happy jer..anak dah dua, keje tip-top, sambung study lagi.. gua jeles lah bro" kata Shahril sambil suap nasik arab perasa kambing.

"Lu pun steady aper, keter pun besar ada tivi dengan gps, jam kat tangan pun besar dah mcm jam dinding, handpon pun besar dah macam kertas A4 boleh main game angry bird. Aper lagi lu nak?"

"Ni bukan handpon lah mangkok, ni Ipad!.. kalau gua ada anak kan best!" Shahril start kunyah nasik arab perasa kambing secara slow. Emo pulak mamat ni.

"Rilek la bro, at least lu dah ada awek. Sikit lagi lu kawin lah" Gua try nak handle emosi Shahril.

"Awek? mana ada awek lagi dah break dah... Gua pun tak tau lah aper badi entah. Susah btol nak ada awek yang steady"

Gua diam kejap.. Shahril sambung balik suap nasik arab perasa kambing, lepas tu dia bedal roti aper benda entah ngan kari kambing, pastu dia order lagi aper benda entah macam murtabak tu, last sekali dia order teh arab satu teko pun habis dia bedal sorang dan sebagai penutup acara beliau mengoder sejenis manisan.

Kesian benor gua tengok kawan gua sorang tu, lagi stress lagi kuat makan.

"Ada duit, keter, rumah..tapi hidup solo pun macam celaka jugak bro!" tu kata-kata Shahril sebelum dia drop-by-kan gua malam tu. 

apei - budak kampung

Shahril (kiri), gua (baju putih) dan Said Ismu adalah rakan sebilik dari hari pertama kami masuk univerisiti sampai habis belajar. Ada sorang lagi nama dia Zul tapi dia tak ada dalam gamba sebab tengah amik gambar ni. Masa ni camera digital belom ada lagi, semua style pakai filem. Nak cuci filem kena tunggu seminggu baru siap. Lepas tu rasa berdebar nak tengok gambar sendiri. Ni masa awal-awal tahun 2000, masing-masing hidup susah dan mengharapkan biasiswa JPA, kalau biasiswa lambat masuk, masing-masing pakat makat rumput macam kambing. Ok saper-saper nak berkenalan ngan shahril boleh roger gua. manalah tau kot-kot dapat jugak gua pahala mengeratkan silaturahim kan..kan..kan...

p/s: Tak payah kompelin pasal penampilan gua, masa ni gua masih lagi dengan mood retro, sekarang dah urban sikit-sikit. 

Comments

n a d e a said…
HAHAHAHAHA

aku baca je tajuk entry ni terus gelak terbahak2. gambar xbley blah !

eh tapi kornag isap rokok sama2? aku rasa shahril xmerokok? ko pon kan??

shahril dan kancil merah byk berjasa kpd kwn2 di kampus... ngeee
apei said…
nad - kat dalam kelas memang lah tak isap rokok. Nanti Pn Umi Khaltom (kordinator banking) bising plak. hahahaha...
Anonymous said…
KAHKAHKAHKAH!FULLSTOP!

p/s-siapakah sy?jeng2....adik abg long dil jiran lu

Popular Posts