Itu famili

Malam ini aku membersihkan senarai mesej-mesej dalam aplikasi whatsapp. Paling banyak aku terima mesej pada hari nenek tinggalkan aku.

1 mesej dari sahabat lama. Sangat lama. Kenalnya aku dengan Rustam dari tingkatan 1. Sama kelas, sama ponteng. Sekolah berbayar di Ampang tu ramainya orang putih. Yang kulitnya coklat macam kami boleh dibilang. Ada pun berkulit coklat hanya pada nama dibuku, tapi lagak dan cakapnya berbunyik british. Tahi penjajah, jati dirinya sampah aku kira. Mungkin tu sebab aku dan Rustam rapat. Ada pun 2-3 orang putih yang aku rapat.  Jarod, Harry, Samson. Sebabnya sama kaki ponteng dan sama-sama menyukai roti canai. Haha..

Tingkatan 4 aku ke asrama ala tentera, masih berhubung. Lepas SPM aku ke UiTM, mula jarang berhubung. Tak lamanya selepas graduasi, aku ke dunia pekerjaan, Rustam terus dengan legasi perniagaan orang tuanya.

Terakhir kalinya kami bersua muka ketika sambutan hari lahir Orked yang ke 4. Kini Orked menganjak ke 9 tahun.

Rengang tapi bukan putus...

Mesej dari Rustam.

[24/02 15:55] Rustam TS Rosdee: Takziah sahabat.. insyaAllah nenekda kita disyurga sana. Al-fatihah...
[24/02 18:52] Myself: Terima kasih Sahabat.
[24/02 18:53] Rustam TS Rosdee: Kalau ada kelapangan gua jemput lu. Minum tempat gua.
[24/02 19:04] Myself: Thank you bro. no club, no hotel lobby, no drinks. Kalau nak borak-borak,  lu tau gua kat mana.

Kilauan indah neon Kuala Lumpur dari puncak bukit Ampang sedikit pun tidak meredupkan lara.

Mata masih berkaca.

30 minit berlalu.

"Firdaus DS mat nor.. Assalamualaikum. apa khabar sahabat?!" 

Aku menoleh..

"Waalaikumsalam, Rustam TS Rosdee"

Bersalam dan berpelukan...

"Nenek dah tak ada tam"

"Sabar bro.." Rustam menepuk-nepuk belakang aku.

Kali terakhir kami menangis bersama ketika ditangkap merokok dalam tandas dan dimarah prinsipal sekolah ketika tingkatan satu. 21 tahun kemudian, hari tu, kami menangis bersama lagi.

"Mana lu tau gua kat sini?"

"Mana lagi lu nak lari? Nikan pot nangis lu. Dato Sri cakap lu atas batu belakang rumah. Belari gua turun ingat lu nak terjun dalam gaung tu"

*"Tak payah hantar 17 bijik kereta kan nak carik gua 1 KL" haha ketawa sedikit aku.

"Tak payah. Gua tau mana nak carik brader gua" katanya Rustam.

"So hows life? Orang tua sihat?..." tanya aku..

Borak panjang kami petang tu. Dari atas batu belakang rumah sampai ke bangsal bawah pokok rambutan. Tiada lagi club, party, hotel lobby, air kuning, marijuana, perempuan plastik, huhu-haha-huru-hara.

Aku selesa berbual cerita-cerita lama dan akan datang begitu. Usia dah ubah kita. Tapi persahabatan itu masih kekal.

Sahabat itu tak perlunya dia sentiasa bersama dengan kita. Tapi kita tahu adanya dia bila perlu.

Apei - budak kampung.

*Ada halnya 17 biji kereta. Itu kemudian.

Comments

red army AFFAT said…
This comment has been removed by a blog administrator.

Popular Posts