Niat Puasa

Assalamualaikum wbt, 

Aku mula berpuasa seawal 5 tahun
Puasanya memang lah separuh hari sahaja
Tapi permulaan aku berpuasa itu bagi aku banyak maknanya
Setiap malam sebelum tidur di bulan ramadhan seperti ini
Nenek akan nyalakan ubat nyamok di bucu kaki katil aku
Sambil berpesan "Apei, ikut nenek baca niat puasa...Nawaitu bla..bla.. lillahi Taala. Amin"

Banyaknya kali nenek berpesan kepada aku untuk baca niat puasa, saban tahun, saban tahun dan saban tahun
Hingga hari umur aku sudah mengenjak dewasa ini
Setiap malam sebelum aku tidur, bila aku bacakan niat puasa dalam hati, 
Pastinya suara nenek yang akan muncul
Seolahnya suara itu membaca bersama aku ditepi telinga
Memang begitulah saban tahun.

Cuma...

Tahun ini bila mana puasa aku yang pertama tanpa nenek
Bila mana setiap malam aku membaca niat puasa sebelum aku tidur
Kadangnya air mata itu mengalir sendiri
Sebabnya suara nenek masih terus seolah membisik
"Apei, ikut nenek baca niat puasa...Nawaitu bla..bla.. lillahi Taala. Amin"

Hanya siapa yang biasa dibesarkan oleh nenek, faham rasa ini.
Rasanya pedih dan sangat dalam. 

Nenek, rindunya...

7 Ramadhan 1438
Apei - budak kampung

Comments

Popular Posts